Współrzędne tekstur
Sobota, 28 Maja 2005, 16:04
Czas czytania 0 minut, 50 sekund
Zgodne z GM:
![gm5](/data/skins/1/images/gmver/gm5.png)
![gm6](/data/skins/1/images/gmver/gm6.png)
![gm7](/data/skins/1/images/gmver/gm7.png)
![gm8](/data/skins/1/images/gmver/gm8.png)
![gms1](/data/skins/1/images/gmver/gms1.png)
![gms2](/data/skins/1/images/gmver/gms2.png)
Zastanawiasz się, co oznaczają współrzędne xtex, ytex w teksturach i dlaczego max. wartość to 1? No to poczytaj.
Tworząc grafikę 3d w GM, napewno napotkałeś na takią definicję:
kodd3d_vertex_texture(x,y,z,xtex,ytex)O ile wiesz co oznacza x,y,z to z xtext i ytex napewno masz problem.
Otóż xtex i ytex odpowiadają za współrzędne tekstury, które znajdą się w tym samym miejscu co rysowany właśnie vertex (czyli róg trójkąta (prymitiv)).
A teraz rysuneczek:
![Grafika: upload/screens/articles/gnysek_a1_01.jpg](upload/screens/articles/gnysek_a1_01.jpg)
Teraz załóżmy że malujemy trójkąt prostokątny, i chcemy aby powyższa tekstura znalazła się na tymże trójkącie. (Tak aby uzyskać sam niebieski kolor).
a) W rogu gdzie przeciwprostokątna styka się dolną przyprostokątną tekstura powinna mieć wartości xtext,ytex = 0,0.
b) przy kącie prostym xtex,ytex = 0,1.
c) w górnym prawym rogu xtex,ytex = 1,1.
Mam nadzieję, że choć trochę wam objaśniłem o co chodzi, ale jestem pewnien, że tutorial ten nie opisuje probelmu w 100%.
kodd3d_vertex_texture(x,y,z,xtex,ytex)O ile wiesz co oznacza x,y,z to z xtext i ytex napewno masz problem.
Otóż xtex i ytex odpowiadają za współrzędne tekstury, które znajdą się w tym samym miejscu co rysowany właśnie vertex (czyli róg trójkąta (prymitiv)).
A teraz rysuneczek:
![Grafika: upload/screens/articles/gnysek_a1_01.jpg](upload/screens/articles/gnysek_a1_01.jpg)
Teraz załóżmy że malujemy trójkąt prostokątny, i chcemy aby powyższa tekstura znalazła się na tymże trójkącie. (Tak aby uzyskać sam niebieski kolor).
a) W rogu gdzie przeciwprostokątna styka się dolną przyprostokątną tekstura powinna mieć wartości xtext,ytex = 0,0.
b) przy kącie prostym xtex,ytex = 0,1.
c) w górnym prawym rogu xtex,ytex = 1,1.
Mam nadzieję, że choć trochę wam objaśniłem o co chodzi, ale jestem pewnien, że tutorial ten nie opisuje probelmu w 100%.