Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Elementy pliku Readme

Niedziela, 12 Września 2004, 13:04
Czas czytania 2 minuty, 21 sekund
Co trzeba dać w pliku Readme? Czemu narzekamy, że nic nie wiemy o grze z pliku Readme? Odpowiedzi na te pytania w tym artykule.
Plik Readme. Jest to drugi, najważniejszy plik w grze czy programie (1 jest plik exe i pliki mu podwładne :D). Wyraz pochodzi od połączenia wyrazów Read i me. Read znaczy czytać, a me, mnie. Dokładniej tłumacząc, chodzi tu o Przeczytaj mnie.

UWAGA! Elementy wymagane zaznaczę *!

1. Instalacja
Niektórzy użytkownicy komputera mogą nie wiedzieć jak zainstalować twoją grę. Jest to przydatne, ale nie wymagane, bo bez tego każdy może się obejść.

2. Wymagania Sprzętowe *
Chyba każdego z nas interesują wymagania gry, czy ona pójdzie na naszym komputerze, czy nie. Może to wyglądać tak:
Celeron 300mHz, 32MB Ram, 8MB VGA
Można też tak:
Procesor: Celeron 300mHz
RAM: 32MB
Karta grafiki: 8MB (najlepiej nVidia).

3. Opis gry *
W pliku readme ważny jest też opis gry. Wyobrażacie np. sobie że kupujemy jakąś grę w ciemno, nawet jej nie znając a później znajdzie ona miejsce w koszu? Nigdy tak nie powinno być. Dlatego też są opisy gier. Ważne jest wymienienie gatunku, fabuła i trochę historii w grze.

4. Pomoc do pierwszej planszy
Od niedawna w plikach readme zaczęło pojawiać się coś takiego. Nie jest to wymagane, ale zawsze jakoś pomaga to użytkownikowi. Raczej daje się to readme gier przygodowych albo logicznych, bo np. po co nam pomoc do strzelaninki typu phobia :) .

5. Nagrody które otrzymał autor za grę itp.
Też nie jest to wymagane, ale większość autorów lubi się pochwalić, że dostało 10/10 na Gamehippo, albo że Tucows zamieścił to w Downloadzie. Oczywiście nie można pisać: Tymczasowo brak nagród.
:)

6. Ekipa tworząca grę + podziękowania *
Każdy jest ciekaw kto stworzył grę. Twórcy też lubią być uhonorowani w ten sposób. Chociażby z tych powodów nie można zapomnieć o tym.

7. FAQ
Nie wymagane, ale upiększa plik :)

8. Adres WWW albo e-mail autora *
Bardzo ważne. Czemu? Chyba nie muszę pisać. Z jednej strony reklama, drugiej dobry element techniczny pliku.

To były części pliku. Teraz inne sprawy.

1. Jaki format?
Najpopularniejszy jest TXT. Można też zrobić w RTF albo DOC. Ostatnio też często są takie pliki w formacie PDF. Kiedyś zmieniano rozszerzenie z TXT na ME lub NFO. To już jest kwestia dla was. Pamiętajcie, że format musi być popularny i nie może być to odnośnik do strony internetowej, bo nie każdy ma internet. Jako ciekawostkę mogę wam powiedzieć, że lepiej dać format HTML niż RTF, ponieważ RTF jest coraz rzadziej używany, a HTML zna praktycznie każdy.

2. Czy plik Readme może zastąpić pomoc albo na odwrót?
Oczywiście. Można tak zrobić i nawet to lepiej wygląda jak jest tylko pomoc, albo jak jest tylko readme.

To chyba na tyle. Pamiętajcie o tym, bo naprawdę to ważne!
Komentarze (łącznie 1):
kubasz (Pią., 28 Gru. 07, 10:31)
#1

Zapomniałeś o formacie HTML HELP! To bardzo znany format!!!
Reszta ok :):):)

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2023.8.1.102 • 2023.8.1.148
wydana 14 dni temu
LTS
2022.0.1.31 • 2022.0.1.30
wydana 169 dni temu
Beta
2023.800.0.406 • 2023.800.0.429
wydana 30 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
2 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 1
 Korodzik
(~ostatnie 15 minut)
Discord
23 użytkownicy online na discordzie:
ACCESS_ViOLATiON, MKP, Alice, Carl-bot, PolTomski, DungeonFairy, Murrri, Grela, fervi, s..., Chell, Alkapivo, Pako, LadyLush, Adriann, Fylyps, bagno, Tidżi, Dyno, Mtax, g..., SzymonKe, moeglich
Shoutbox
gnysek (14:59, 28.09.23)
Poszedł dziś update strony :)
Adriann (21:06, 14.08.23)
Jest..hoho:D
Adriann (21:04, 14.08.23)
Nie znam tego, poszukam. Nie mówisz mam nadzieję o tej podmiance wewnątrz skryptu?
gnysek (10:38, 14.08.23)
Przecież jest: Search & Replace. Do tego nazwy skryptów i zasobów akurat Feather podmienia praktycznie bez problemów.
Adriann (14:39, 12.08.23)
Przydałaby się opcja do globalnej zmiany nazwy zmiennejobiektu we wszystkich skryptach i obiektach :D Tak to jest dość ciężko zabrać się za sprzątanie
SimianVirus7 (10:39, 12.08.23)
To nie burdel, to nieład artystyczny
exp (00:35, 12.08.23)
Feather nie zrozumiał, że burdel jest elementarną częścią mojego projektu
exp (00:34, 12.08.23)
Miałem to samo, nie tyle otworzyłem stary projekt, co w końcu ściągnąłem aktualizację (bo olewałem ten komunikat od chyba półtora roku)
gnysek (23:48, 10.08.23)
Kolizje tilesetowe rządzą!
gnysek (20:01, 26.07.23)
zobaczycie nowy edytor kodu, powinen wskoczyć do bety w sierpniu...
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Kiedy wyjdzie GameMaker (Studio) 3.0?