GMS 2023.4 - hashe struktur

Sobota, 15 Kwietnia 2023, 15:06
Czas czytania 2 minuty, 3 sekundy
Zgodne z GM: gms2
Do czego służą funkcja variable_get_hash() ?
W GameMakerze co prawda istnieje zasada, że nazwy zmiennych mogą zawierać jedynie znak podkreślenia, łacińskie litery i cyfry (i nie mogą się zaczynać od cyfry), ale struktury pozwalają na używanie dowolnych nazw (włącznie ze spacjami i znakami diakrytycznymi) za pomocą funkcji:
kodvariable_struct_set(struct, name, value);oraz jej skróconego akcesora: struct[$ name] = value;

Żeby jednak to obsłużyć, pod maską GM używa hashy do przetrzymywania takich wartości, dzięki czemu jest to szybsze i odchodzi problem nietypowych liter w różnych językach.

Wskazówka:
Od wersji 2023.4 wprowadzono dodatkowe aliasy funkcji variable_struct_set, variable_struct_get, variable_struct_get_names, variable_struct_names_count, variable_struct_remove, variable_struct_exists, zabierając słowo "variable_". Możemy więc zamiennie używać struct_exists, struct_get, struct_set, struct_get_names, struct_names_count, struct_remove

Niestety, używanie struct[$ "klucz"] zamiast struct.klucz jest ok. 3x wolniejsze, gdyż za każdym razem wyliczany jest odpowiedni hash.

Dlatego w wersji 2023.4+ postanowiono udostępnić możliwość zapamiętania wyliczonego hasha i w ten sposób odczytywania wartości zmiennych w strukturze.

kodhash = variable_get_hash("klucz")
W ten sposób otrzymujemy na stałe hasha do zmiennych nazwanych "klucz" w dowolnej strukturze (wszystkie struktury hashują swoje nazwy tak samo).

Potem wystarczy już tylko odczytać zmienną "a" w strukturze za pomocą tej składni:

kodval = struct_get_from_hash(struct, hash);
Chociaż taki zapis od strony programisty nie jest szybszy, to jest on wolniejszy od struct.klucz raptem o max 1.15x.

Wskazówka:
Jeśli pobieramy jakąś wartość w evencie step 1 raz i wcześniej liczymy hash w tym samym evencie, nie uzyskamy żadnego zysku z tej konstrukcji. Aby uzyskać różnicę, dany hash musi albo nie być wyliczany co każdy step, albo użyty przynajmniej dwa razy w jednym stepie. Oznacza to, że najlepszy zysk dostaniemy, gdy hash wyliczymy w evencie Create, a potem używamy go np. w pętli, gdzie operujemy na tablicy struktur, lub na jakiejś zagłębionej strukturze.
.

Hashowanie ma zatem największy sens w przypadku dużych struktur danych, gdy mamy jakieś dynamiczne klucze, lub koniecznie chcemy używać nazw które nie są dozwolone jako zmienne w GML (np. aby generować JSON) - zapis struct.variable zawsze będzie najszybszy.
Komentarze (łącznie 0):
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Czas to zmienić

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 25 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 354 dni temu
Beta
2024.1100.0.634 •
2024.1100.0.658
 0.13.0

wydana  2 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
44 użytkownicy online na discordzie:
Nikas, s..., Alice, Nitro Slav, Carl-bot, EchoDuck, p..., m..., Kowu, Kuzyn, GMRussell, OdrzuconyKrakers, HappyOrange, fervi, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, Sevitaus, Kalor, Cysior, MKP (GEM), Pako, Arrekin, Dyno, 🆅🅸🆃🅾74🅼, szmalu, Morro, Miłosz, Marco, 21Lancz, 🧁Cupcake🧁, Voytec, Ulti, m..., bagno, Tidżi, Danieo, Mtax, Draczeq, LadyLush, Sporek, l..., moeglich, Add92, Krzysiek1250, Shockah
Shoutbox
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
gnysek (11:54, 14.08.24)
Ruszyła beta nowego runtime, a stary dostanie już tylko dwa ficzery (UI Layery i obsługę SVG jako vertexy).
Wojo (11:51, 14.08.24)
Co się stało?
gnysek (18:31, 25.07.24)
Ogłaszam nowy etap w historii GameMakera.
gnysek (11:36, 08.07.24)
Ale w sumie taki numer GG był bezpieczniejszy niż nr. telefonu czy kontakt społecznościowy. Utrudniał stalkowanie i ułatwiał banowanie.
Wojo (08:08, 08.07.24)
Niestety to już nie te czasy kiedy pytało się kasjerki o wiek i numer Gadu-Gadu...
Adriann (08:28, 05.07.24)
Albo okraść :|
Adriann (08:28, 05.07.24)
Może pani chciała zobaczyć twoje dane i Cię poderwać :d
gnysek (10:38, 03.07.24)
Mnie ostatnio w Żabce zapytali o wiek. A mam już ponad dwie osiemnastki.
Wojo (08:27, 30.06.24)
Ogólnie to miał być żart ponieważ portal internetowy, którego można opisać jako PH jest portalem przeznaczonym dla dorosłych. Miało być śmiesznie wyszło żenująco, a wiadomości w shoutboxie nie mogę skasować :P
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?