Akcesory - listy, mapy, gridy, structy, tablice

Wtorek, 08 Listopada 2022, 15:24
Czas czytania 4 minuty, 36 sekund
Zgodne z GM: gms2
Sposób na znacznie łatwiejszy - a także bezpieczniejszy - odczyt danych z list, map, gridów, struktur i tablic.
GameMaker posiada kilka nietypowych elementów składniowych umożliwiających dostęp do list, map, gridów, struktur i tablic, które nie tylko ułatwiają ich odczyt dzięki krótszemu zapisowi, ale też pozwalają na uniknięcie wyświetlenia ekranu błędu.

Wskazówka:
Przed wydaniem 2.3 GameMaker Studio, wiele funkcji ds_ powodowało błąd krytyczny, jeśli dany wpis nie istniał w strukturze. Obecnie jednak zwracają one typ undefined gdy wartości brak, co mocno ułatwia pracę

Mapy - [# key]ds_map to nic innego jak tablica haszy, gdzie kluczami mogą być nie tylko liczby, ale też tekst.
Odpowiedniki składni za pomocą akcesorów to:

ds_map_set(map, key, value) zapisujemy jako map[? key] = value

ds_map_find_value(map, key) zapisujemy jako map[? key]


key może być "tekstem" lub liczbą całkowitą.

Listy - [| index]Listy są bardzo podobne do tablic, ale posiadają opcję znajdywania pozycji na której jest dana wartość, czy pomieszania elementów.
Odpowiedniki składni za pomocą akcesorów to:

ds_map_set(map, key, value) zapisujemy jako map[? key] = value

ds_map_find_value(map, key) zapisujemy jako map[? key]


index jest zawsze liczbą całkowitą.

Wskazówka:
Od wersji 2022.11 GameMakera, tablice posiadają nowe funkcje (znajdywanie elementu, sortowanie) które pozwalają zbliżyć je do list, jeśli nie potrzebujemy losowania warto korzystać z tablic, ponieważ są zbierane przez garbage collector

Gridy - [# x, y]Gridy są bardzo podobne do tablic 2D, ale posiadają opcję ustawiania/zbierania danych z obszarów (prostokąt, koło).
Odpowiedniki składni za pomocą akcesorów to:
ds_grid_add(index, x, y, val) zapisujemy jako grid[# x,y] = value

ds_grid_get(index, x, y) zapisujemy jako grid[# x,y]

x, y są zawsze liczbami całkowitymi.

Wskazówka:
Jeśli wyjdziemy poza rozmiar grida, w konsoli "Ouput" GMa zobaczymy komunikat Grid 0, index out of bounds writing [1,1] - size is [1,1]

Struct - [$ property]Struktury są "lekkimi obiektami", konterem pozwalającym przetrzymywać dane. Poza notacją struct.property, możemy też odczytywać dane za pomocą akcesorów:

struct.property = value oraz variable_struct_set(struct, "property", value) zapisujemy jako struct[$ "property"] = value

Pobieranie struct.property oraz variable_struct_get(struct, "property") zapisujemy jako struct[$ property]



Jak już wspomniałem, struktury są lekkimi obiektami - dlatego też, powyższa składnia działa także dla instancji obiektów:

instance.property = value oraz variable_instance_set(instance, property, value) zapisujemy jako instance[$ property] = value

Pobieranie instance.property oraz variable_instance_get(instance, property) zapisujemy jako instance[$ property]


property powinno być albo "tekstem", albo zmienną która przetrzymuje tekst.

Wskazówka:
Dzięki temu, że [$ ] pozwala na ustawienie dowolnego tekstu, możliwe jest tworzenie zmiennych ze spacjami możliwych do odczytania tylko przez akcesory i funkcje "variable_".

Tablice - [@ index]Wskazówka:
Dotyczy wszystkich wersji GameMakera przed 2022.1, a nowszych jedynie, jeśli w opcjach projektu zaznaczymy checkbox "Copy on write"
Grafika: /upload/ajax/20221108_73f27b239fdf5dc04803fa3674f96df9.png

W przypadku mechanizmu "copy on write" GameMaker nie modyfikuje tablic przekazanych do funkcji, a tworzy ich kopie i zmienia dane w nich, np.

kodfunction change_array(array) {
array[0] = 1; // tworzy kopię tablicy array jako ukrytą "tymczasową" zmienną i to jej ustawia wartość 1
return array;
}

var b = change_array([0]);

show_debug_message(a); // zwraca [0]
show_debug_message(b); // zwraca [1]

Aby w tym przypadku zmodyfikować oryginalną tabloicę, należałoby napisać:

kodarray[@ 0] = 1;
Warto zaznaczyć, że jeśli nie zmieniamy tablicy w funkcji, to return zwróci nam oryginalną tablicę. Trzeba więc uważać, bo kod taki jak:

kodfunction change_array(array) {
if (irandom(1) == 0) {
array[0] = array[0];
}
return array;
}
Losowo zwróci nam raz referencję do tej samej tablicy, a raz jej kopię. Stąd też w nowszych wersjach zrezygnowano z tego mechanizmu, gdyż stawia on pułapki dla nieświadomych początkujących programistów, a wprowadzono funkcję array_copy().

Łańcuchowe kojarzenie akcesorów (GM 2.3+)Nic nie stoi na przeszkodzie, aby jeden typ danych wstawiać w inny, a potem odczytywać go "łańcuchowo":

koda[? "key"][| 5][# 10, 12][$ "prop"][? "level"]
---

Jak łatwo zapamiętać akcesory?
Jest na to prosty sposób - należy wykorzystać wyobraźnię.

Listy powinny się kojarzyć z czymś wypisanym z góry na dół, z numeracją w jednej linii, stąd znak pionowej lini - |
Mapy powinny się skojarzyć z mapą skarbu, gdzie znakiem zapytania oznaczono poszukiwaną skrzynię - ?
Gridy powinny się skojarzyć z tablicą w której szukamy konkretnej komórki - stąd krzyżyk - #
Structy powinny się kojarzyć z pierwszą literą - "s", którą jednak zapisujemy jako podobny znak specjalny - $
Tablice tak samo jak structy, skojarzmy z pierwszą literą słowa "array" i też zapiszmy jako znak specjalny podobny do "a" - @

Grafika: /upload/ajax/akcesory.png
Komentarze (łącznie 0):
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Czas to zmienić

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.06.2.162 • 2024.6.1.208
wydana 12 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 284 dni temu
Beta
2024.800.0.597 •
2024.800.0.620
 0.11.0

wydana  2 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (18:31, 25.07.24)
Ogłaszam nowy etap w historii GameMakera.
gnysek (11:36, 08.07.24)
Ale w sumie taki numer GG był bezpieczniejszy niż nr. telefonu czy kontakt społecznościowy. Utrudniał stalkowanie i ułatwiał banowanie.
Wojo (08:08, 08.07.24)
Niestety to już nie te czasy kiedy pytało się kasjerki o wiek i numer Gadu-Gadu...
Adriann (08:28, 05.07.24)
Albo okraść :|
Adriann (08:28, 05.07.24)
Może pani chciała zobaczyć twoje dane i Cię poderwać :d
gnysek (10:38, 03.07.24)
Mnie ostatnio w Żabce zapytali o wiek. A mam już ponad dwie osiemnastki.
Wojo (08:27, 30.06.24)
Ogólnie to miał być żart ponieważ portal internetowy, którego można opisać jako PH jest portalem przeznaczonym dla dorosłych. Miało być śmiesznie wyszło żenująco, a wiadomości w shoutboxie nie mogę skasować :P
Wojo (09:40, 28.06.24)
Tymon jak co wizytę musiałem potwierdzić wiek
gnysek (14:15, 17.06.24)
Bo Łapusz woli alkohol, niż się organizować. Co tam Pixel Heaven, sprawdźcie jego zbiórki na książki...
Adriann (21:02, 13.06.24)
Bardzo słusznie, straszna patola z tą organizacją :D
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?