Zakończył się kwiecień, więc zgodnie z planami na ten rok YYG wydało nową aktualizację GM. Niestety, parę rzeczy zostało przesuniętych na kolejne (czerwcowe) wydanie, ale daje to dodatkowe dwa miesiące na wykrycie ich błędów, a korzystać z nich i tak będzie można już w kolejnym tygodniu w wersjach beta.
Co nowego w wersji 2024.4 ?
- zmieniono domyślną ścieżkę dla projektów (co za zapobiegać nieświadomej synchronizacji z Google Drive lub OneDrive) - można jednak przywrócić sobie w preferencjach "starą"; GM będzie wykrywał i ostrzegał o zapisywaniu w folderach synchronizowanych
- kompresja tekstur dla GPU (więcej w poprzednim newsie)
- nowe tryby blendingu - teraz można ustawić tryby równań jakie zajdą, a nie jedynie sposób mnożenia pikseli źródłowego i nowego; służy do tego funkcja gpu_set_blendequation()
(domyślny, stary tryb to bm_eq_add
)
- nowe funkcje dbg_view_exists(view), dbg_section_exists(section)
- nowa funkcja dla Androidów: gamepad_enumerate()
, pozwalająca wykrywać gamepady bez potrzeby ustawiania zgody na dostęp do Bluetooth (BLUETOOTH_CONNECT
)
- zaktualizowano bazę gamepadów
- Nowe projekty będą teraz posiadać pliki .gitignore, .gitattributes
- Zmiany SDK: YYC nie korzysta już z 32-bitowego linkera, może to wymagać aktualizacji preferencji, do tego zmianie uległy minimalne wymagania dla SDK: Android, Switch, PlayStation, Xbox, trzeba je ręcznie podnieść dla istniejących projektów
- Przy importowaniu stripów (pliki z końcówką _stripN
, gdzie N to liczba klatek które zostaną stworzone) przy przeciąganiu do IDE spowodują usunięcie suffixu _stripN z nazwy.
- Nowe ustawienie dla domyślnej prędkości sprite wstawianych na asset layer w roomach
- Skróty wieloliterowe w IDE: pozwala na ustawienie skrótów klawiszowych korzystających z więcej niż jednego znaku, wciskanych po sobie (podobnie jak w np. Visual Studio), typu Ctrl+A,S
.
- Poprawki wydajności IDE
Nowy Edytor kodu pozostaje na razie jedynie w wersjach beta i pozostanie tam tak długo, jak będzie potrzebował.
Więcej informacji o 2024.4: releases.gamemaker.io/release-notes/2024/4
Jeśli ciekawi was na co czekamy w wersji 2024.6 (planowanej na początek wakacji), zapraszam do dalszej części wpisu.
Plany na 2024.6 (czyli co znajdziemy w betach 2024.600):
- Tekst na layerach w roomach (gotowe, czeka na pierwszą betę)
- Dostęp do depth buffera w surface
- Biblioteka Prefabów (na razie tylko od YYG, nasze własne i od innych userów w kolejnych miesiącach)
- Flex Panel do tworzenia GUI
- Layery UI
- mask_index = undefined
do całkowitego pomijania obiektu w kolizjach mimo ustawienia sprite (taki obiekt będąc solid nie będzie powodować eventu kolizji) - może to mieć wpływ na wydajność gry