GMS 2 - interfejs, preferencje, sztuczki

Piątek, 30 Kwietnia 2021, 13:30
Czas czytania 3 minuty, 11 sekund
Zgodne z GM: gms2
Wraz z GMS2 zmieniło się sporo w kilkunastoletnim interfejsie który znaliśmy wcześniej. Poznajcie jak się w nim odnaleźć.
Wraz z GameMaker Studio 2 zmienił się cały interfejs programu, który nie jest już dłużej tworzony w Delphi. Zmiana jest w sumie dość drastyczna:

Grafika: /upload/ajax/20210430_9384e1795aa9488962d9030cbb5bb4c3.png

Gdzie co jest?Drzewo zasobów wylądowało teraz po prawej, ale nic nie szkodzi, aby przenieść je na lewo - to już wg. własnych upodobań.

Większa część w której otwieraliśmy wszystko, zamieniła się na Workspace, w którym teraz otwierają się grafiki czy obrazki, ale w nieco inny sposób. Połączone są one węzłami i nie nakładają się na siebie (co można zmienić w opcjach) i zarządza sie całością znacznie gorzej (GMS 2.4 ma to zmienić).

Warto też włączyć sobie Recent Windows z menu View i gdzieś zadokować, będzie łatwiej wracać do poprzednio widocznych okien.

Skróty które warto znaćPierwszy z nich to Ctrl+T i potrafi szybko skakać do zasobów oraz opcji programu. Tę drugą funkcję da się i warto wyłączyć, o czym będzie dalej.

Drugi to Ctrl+Tab który pozwala skakać między zasobami. Nie znika on tak długo, jak trzymamy Ctrl. Kolejne kliknięcie Tab, lub poruszanie strzałkami przeskakuje między oknami.

Za pomocą Ctrl + rolka myszy można powiększać i pomniejszać ekran. Niestety, aby go zresetować należy kliknąc w wolną przestrzeń na workspace i nacisnąć Ctrl+Enter - nie da się resetować w aktywnym okienku zasobów.

W edytorze kodu pojawiła się opcja 2 columns, 3 colums która pozwala podzielić widok i przenosić eventy w obiektach na różne strony. Co jednak ważne, w przypadku skryptów pozwala przeciągać je na dowolny panel i otworzyć dowolną liczbę ich kopii, można mieć więc ten sam skrypt otwarty w dwóch miejscach na raz - przydatne przy długim kodzie.

Kliknięcie środkowym przyciskiem myszy przenosi nas albo do skryptu, albo do manuala.

W room editorze ważnym skrótem jest klawisz P który pozwala wybrać obiekt pod kursorem. Klawisz G włącza i wyłącza grid. Z kolei obiekty czy sprite można wstawiać na odpowiednie layery za pomocą przeciągnięcia, lub zaznaczając je w drzewku zasobów i klikając na edytorze z wciśniętym klawiszem Alt.

F12 chowa wszystkie panele.

Jeśli zniknie wam jakiś z tabów room editora, wystarczy wybrać z menu Room > Reset Windows i wszystko wraca (to menu znika gdy nie jesteśmy w room editorze!).

Ważniejsze preferencjeCo warto rozważyć do zmiany w preferencjach programu:

General - włączyć Disable IDE transiton animations - znacznie szybsze działanie IDE.
General / Compiling - wyłączyć Automatically open syntax error window on error detection - gdy jest to włączone, jak zrobimy jakiś błąd składni w czasie wpisania dostaniemy od razu log na dole ekranu i dolny panel wyskoczy. Bez tego nadal będziemy mieć to info i w edytorze i w tym panelu, ale nie będzie on wyskakiwać.
General / Go To - wyłączyć Search i preferences i Search in Game options, ułatwi to przeszukiwanie zasobów za pomocą Ctr+T
Object Editor - tutaj można ustawić co domyślnie ma się pojawiać w kodzie nowych eventów. Jak nie lubicie komentarzy, warto to wyłączyć
Script Editor - jak wyżej.
Text Editors / Code Editor - warto zmienić sobie czcionkę na ulubioną w Colours/Default. Ja wybrałem JetBrains Mono, to moja ulubiona.
Komentarze (łącznie 5):
I am Lord (Pią., 30 Kwi. 21, 22:08)
#1

Do czego jest Inspektor? W Windows>Inspector

gnysek (Nie., 02 Maj. 21, 19:41)
#2

Na razie do szybkiej zmiany właściwości rzeczy z sekwencji, ale w kolejnych kwartałach tego roku zostanie rozszerzony do wszystkiego (obiekty, assety itd.), podobnie jak w Delphi czy Visual studio i pewnie nowy workflow własnie taki bedzie - kod na środku, z jednej assety, z drugiej właściwości.

I am Lord (Nie., 02 Maj. 21, 20:09)
#3

A można jakoś ustawić maxymalny poziom oddalenia zooma w workspace? Bo jak scrollem przekręcę więcej niż 5 razy to potem mam jakiś błąd że zoom mi nie wraca do 100%

gnysek (Pon., 03 Maj. 21, 12:56)
#4

Haha, to jest właśnie dziwny błąd, też go mam, dlatego wspomniałem w arcie o Alt+Enter (klikając wcześniej w pustą przestrzeń). Może nikt im tego nie zgłosił ? Czasem ludzie zakładają, że tak oczywisty błąd zgłoszono...

I am Lord (śro., 05 Maj. 21, 08:45)
#5

I tak mi się nie podoba prędkość zoomowania, powinno to być w konfiguracji

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.4.1.152 • 2024.4.1.202
wydana  3 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 221 dni temu
Beta
2024.600.0.560 • 2024.600.0.577
wydana  wczoraj
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
27 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, s..., Alice, Nitro Slav, Carl-bot, p..., Voytec, TinyFish, Add92, fervi, m..., DungeonFairy🧚, Kalor, LadyLush, MKP (GEM), Arrekin, Dyno, 🆅🅸🆃🅾74🅼, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, Miłosz, LeD, m..., Danieo, Mtax, HappyOrange, 🧁Cupcake🧁, Shockah
Shoutbox
gnysek (10:09, 21.05.24)
Ale z jakimi błędami...
I am Lord (09:52, 20.05.24)
o piszą o nas 😁
Chell (11:15, 17.05.24)
nareszcie będzie można zaimplementować padający śnieg w gierce
gnysek (18:33, 16.05.24)
JS zmierza do GM xD
I am Lord (16:29, 05.05.24)
Czaję
gnysek (13:38, 04.05.24)
Nie wbudowują tego przez warunki licencyjne. Ale kto wie, może jako prefab zobaczymy to już w kolejnym wydaniu, bo wtedy prefaby mają zostać dodane.
I am Lord (12:17, 03.05.24)
Aha to trzeba coś tam jeszcze kombinować tak
gnysek (18:05, 01.05.24)
Tak, w osobnym rozszerzeniu (na githubie YYG).
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?