Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Podstawowe pojęcia w Pascalu

Poniedziałek, 13 Września 2004, 16:25
Czas czytania 3 minuty, 16 sekund
Pierwszy raz widzisz Pascala? Nie wiesz co i jak? Opiszę tutaj kilka podstawowych funckji o których musisz wiedzieć.
Pascal jest ponoć najprostszym językiem programowania. Składnia w nim jest bardzo czytelna i nie odstrasza na pierwszy rzut oka, jak to niektórzy robią widząc klamry w C++ albo GML. Czemu akurat Pascal? Jest językiem prostym, coraz bardziej popularnym i co najważniejsze, nadal rozwijanym! Myślę, że nie muszę wam opisywać tutaj zalet Pascala, więc przejdźmy do setna.

1. Kompilator
Każdy Pascalowiec tutaj ma najgorzej. Który kompilator wybrać, sobie pewnie zadajecie pytanie. Ja powiem tak. Każdy ma inne upodobania więc każdemu będzie odpowiadać inny. Najpopularniejszym jest Turbo Pascal 7.0, ale on jest płatny, chociaż niektóre serwisy, np. CGNET udostępniają go za darmo. Z bezpłatnych należy wspomnieć o dwóch najlepszych: GNU Pascal i Free Pascal. Znajdziecie je na [URL=compilers.net]compilers.net[/URL]

2. Mam już włączonego Pascala. Jakie polecenia itp. są w nim?
Powiem tak. Podstawowe rzeczy które musicie znać to:
a) { komentarze piszemy w takich klamrach }
b) program nazwaprogramu; { Tak rozpoczynamy program. Każdą komendę kończymy średnikiem }
c) var { Tu wpisujemy zmienne. Mogą być one różnego typu, ale o tym później
d) uses { tu wymieniamy unity z których ma korzystać nasz program }
e) const { możemy tu sobie ustalać różne skróty np. k_ESC = #27; }
f) type { ustalamy w nim własne określenia zmiennych, np. string możemy zastąpić wyrazem tekst, korzystając z tego }
g) begin { rozpoczynamy nim procedury, funkcje itp. }
h) end { Kończymy nim wyżej wymienione. UWAGA! Jeżeli kończymy nim program, to dajemy "." po nim, a jak tylko procedurę to ";". }
i) procedure { przydatna w dużych programach, żeby nie pisać wszystkiego w głównym kodzie }
j) function { funkcja którą możemy później wykorzystywać do obliczania np. silni }
To chyba wszystkie takie podstawowe sprawy.

3. Funkcje do ustalenia rodzaju zmiennej
Mimo iż wymieniam tu tylko te podstawowe, to radziłbym się zapoznać bo to będzie wam potrzebne!
a) byte - liczby całkowite z przedziału: 0..255
b) shortint - liczby całkowite z przedziału: -128..127. Uwaga! Niektóre kompilatory nie obsługują SHORTINT (np. Free Pascal)!
c) word - liczby całkowite z przedziału: 0..65535
d) integer - liczby całkowite z przedziału: -32768..32767
e) longint - liczby całkowite z przedziału: -2147483648..2147483647. Uwaga! Niektóre kompilatory nie obsługują tej funkcji!
f) real - liczby rzeczywiste z przedziału: -1.7e38..1.7e38
g) char - znaki i litery np. 'A', '.', '6'
h) string - napisy, np. 'GMCLAN.IGLU.CZ'
i) boolean - wartości logiczne: TRUE oraz FALSE

4. Jak się uczyć dalej Pascala?
Osobiście nie polecam nauki z Helpa. Jest ona niezwykle trudna. Najlepiej kupić książkę i w niej poczytać o Pascalu. Bardzo polecam lekturę poniższych książek:
[URL=helion.pl/.../URL]
[URL=helion.pl/.../URL]
[URL=helion.pl/.../URL]
[URL=helion.pl/.../URL]
[URL=mikom.pl/.../URL]
[URL=mikom.pl/.../URL]
[URL=mikom.pl/.../URL]
Jest też wiele ebooków poświęconych temu językowi, ale powyższe książki bardzo potrafią wprowadzić w świat Pascala.
Komentarze (łącznie 2):
Choosen (śro., 06 Paź. 04, 15:23)
#1

Przykro mi to stwierdzic, ale w punkcie 3, a mianowicie " 3. Funkcje do ustalenia rodzaju zmiennej " popelniles blad rzeczowy. Wymieniasz tam bowiem TYPY ZMIENNYCH ktore w zaden sposob nie są funkcjami.

kraznal (śro., 18 Mar. 09, 21:00)
#2

na początek to i książka heliona i się zaczynam za to brać

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 85 dni temu
LTS
2022.0.3.85 • 2022.0.3.99
wydana  wczoraj
Beta
2024.1100.0.700 •
2024.1100.0.718
 0.14.0

wydana  6 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
3 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 2
 Adriann,  gnysek
(~ostatnie 15 minut)
Discord
22 użytkownicy online na discordzie:
Kysiu, Alice, Nitro Slav, Carl-bot, Saus, fervi, PhysX ᴺⱽᴵᴰᴵᴬ, antek, Pako, Arrekin, Dyno, 🆅🅸🆃🅾74🅼, szmalu, Korodzik, LeD, Miłosz, bagno, g..., l..., Krzysiek1250, Shockah, Kandif
Shoutbox
MagnusArias (17:43, 01.12.24)
O matko... a ja tutaj jestem od ponad 15 lat i czasami zaglądam... biernie bo biernie, ale czasem wpadnę
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?