Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Co to jest dobra gra?

Niedziela, 12 Września 2004, 11:55
Czas czytania 2 minuty, 16 sekund
Artykuł pokazuje czym wyróżnia się naprawdę dobra gra.
Czym jest dobra gra?
W tym artykule przedstawię czym jest dobra gra. Przedstawię to w punktach, im wyższa cyferka tym mniej jest ważny.

1.Dobra gra powinna przede wszystkim być grywalna. Grywalność gry zależy od wielu współczynników. Oto niektóre z nich:
Pomysł
Gra nie powinna być jakąś kalkę innej gry.
Powinna zostać stworzona na jakimś oryginalnym, lub dobrze sprawdzonym pomyśle.

Typ gry
Typ gry powinien też być dobrze dobrany, np. więcej osób gra w FPS niż w gry edukacyjne.
Jednak typ gry zależy jedynie od zamysłu twórcy.

Sterowanie
Sterowanie w grze powinny być intuicyjne by nie zrażać graczy do dalszej gry.
Często się zdarza, że ludzie rezygnują z dalszej rozgrywka z powodu zbyt wymyślnego sterowania.

Ostatnim, chyba najważniejszym współczynnikiem wpływającym na grywalność jest osobowość gracza. Wszystko zależy od niego, czy spodoba mu się pomysł? Czy odpowiada mu typ gry? A może sterowanie jest nie intuicyjne? To zależy tylko i wyłącznie od gracza.

2.W niektóre gry gra się z powodu pięknych widoków.Już chyba wszyscy wiedzą, co w tym punkcie będę opisywać?
Tak, w tym punkcie napiszę jak ważna jest grafika.

Grafika
Grafika ukazuję to co się dzieję na ekranie, nie powinno być zbyt jaskrawo bo nie było by nic widać. Dobra grafika wpływa na odbiór gry przez gracza. Świat powinien być szczegółowy, pamiętać trzeba, że szczegóły wpływają na wyobraźnię. Im ich więcej tym lepiej bawi się gracz. Grafika wpływa również na to czy ktoś ściągnie grę, im lepiej wygląda screen tym więcej ściągnie grę osób.

3.Najmniej ważnym współczynnikiem na odbiór gry jest dźwięk.
Muzyka
Muzyka w grze powinna być dobrana do klimatu i grafiki gry. Jak wyglądał by jakiś horror z muzyką z jakiejś gry dla dzieci? Muzyka nie powinna być nahalna, powinna być cicha by nie przeszkadzać w grze.

Dźwięk
Większość czynności powinna być ukazana nie tylko graficznie ale również dźwiękowo.
Na przykład taki strzał z pistoletu powinien mieć swój odgłos. Gra bez dźwięku byłaby na pewno dużo gorsza od gry z dźwiękiem. ;)

Wiem że nie wymieniłem wszystkiego co wpływa na odbiór gry przez graczy żądnych wielu godzin wspaniałej zabawy przy grze. Ale myślę że te 3 punkty wystarczą by stworzyć jakieś arcydzieło. Życzę miłej zabawy w tworzeniu gier!
Komentarze (łącznie 5):
SLy (Pon., 27 Wrz. 04, 19:36)
#1

Łał albo miałeś problemy z klawiaturą albo po prostu sam z siebie narobiłeś całą masę literówek. Poza tym kompozycja tez nie jest bezbłędna. Nie wiem czy to wada mojej przeglądarki czy art naprawde sprawia wrażenie niepoukładanego...

m
~matrix (Wto., 02 Sie. 05, 13:27)
#2

kind

B
Pietrus_paN (Wto., 02 Sie. 05, 14:05)
#3

Co to za spam?!

dziadekkleofas (Wto., 02 Sie. 05, 14:30)
#4

Jakiś anglik ;/

A
Anaconda (Nie., 15 Kwi. 07, 11:17)
#5

Nie no ludzie xD Weźcie to skasujcie lepiej bo właśnie dzisiaj zauważyłem, że napisałem jakiś artukuł xDD Artykuł słąbiutki - sam bym dał sobie z 2/10 =]

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2023.11.1.129 • 2023.11.1.160
wydana 73 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 132 dni temu
Beta
2024.200.0.499 • 2024.200.0.516
wydana  5 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
20 użytkowników online na discordzie:
LadyLush❄, DungeonFairy🧚, MKP, Carl-bot, p..., wojzx, Tival, YoungKrystian, PhysX ᴺⱽᴵᴰᴵᴬ, debil debilowski, Uzjel, lethian, HappyOrange, LeD, Dyno, Deusald, bagno, Tidżi, l..., Draczeq
Shoutbox
S
Sutikku (23:23, 23.02.24)
powiedziałbym, że może jakiś gigantyczny czerwony baner by się przydał, ale obawiam się, że mógł taki być, a ja go nie widziałęm
S
Sutikku (23:22, 23.02.24)
uwierzcie mi, że wchodzę na gmclan naprawdę bardzo często, ale jakoś tej ligi nie zauważyłem :(
I am Lord (12:01, 23.02.24)
Kurde kolejna tura mnie omineła 🙈
gnysek (10:49, 20.02.24)
Ja czekam na pluginy do IDE, czego YYG nie zrobi, zrobimy sami.
Adriann (11:50, 16.02.24)
Ciekawe jak go przerobią, osobiście liczę na jakąś większą rewolucję a nie tylko usprawnienie bo narazie jest jak jest :d
gnysek (10:32, 08.02.24)
Edytor roomów ma swoje minusy. Ale ma być tworzony nowy wkrótce, chociaż pewnie 6-12 miesięcy zanim trafi do wersji stabilnej jak nic.
p
pablo1517 (08:40, 07.02.24)
No ja odkąd zacząłem w ue4 pracować to niestety z GMLem dawno nie obcowalem
exp (20:13, 30.01.24)
@pablo1517 ja przerzuciłem się z klasycznego GM na Studio cztery lata temu, więc przeskok trochę mniejszy, ale generalnie idea dużo się nie zmieniła. jest trochę upierdliwości i niepotrzebnych według mnie zmian, ale też duże usprawnienia (edytor roomów to raj na ziemi w porównaniu z tym oryginalnym)
Adriann (18:59, 28.01.24)
Takk..strasznie są upierdliwe :D
I am Lord (17:08, 28.01.24)
Mniej czasu się straci tworząc system particli z kodu od zera niż się męczyć z importem ich z edytora, 🤦‍♂️🤦‍♂️
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?