Witajcie w nowym roku! Zapowiada się on ciekawie, bo po pierwsze doczekamy się UI Layerów, po drugie będzie to rok rozwoju GMRT (nowszego runtime), a dzięki systemowi pluginów GM ma szansę rozwijać się w zupełnie nowe sposoby.
Podsumowanie 2024
Poniżej skrócona wersja najważniejszych zmian wprowadzonych w wersjach 2024.2 - 2024.11:
- Project Tool dla konwertowania starszych projektów
- wsparcie dla FMOD
- tryb równań dla blendingu (blend equation)
- sencil buffer, surface depth
- raycast dla fizyki
- optymalizacje hashowania dla structów, optymalizacje kompilacji dla liczb i stringów (głównie dla literałów, czyli wartości które są predefiniowane na całą grę)
- optymalizacje sprawdzania kolizji
- nowe funkcje dla UI debugowego w grze, nowe wykresy (surface, tekstury, zużycie pamięci)
- kompresja danych tilesetów, szybkie kompresje obrazków GPU (ASTC, bcN)
- tekst w romach jako asset
- flex panele
- gpu scissor
- wsparcie dla SVG w runtime (jako vertexy)
- wsparcie dla ARM64
- uwolnienie eksportu OperaGX od serwisu i przeglądarki Opery (można odpalać w kazdej przeglądarce i poza ich serwisem; eksport WASM zastąpi HTML5)
- przepisanie systemu audio
- opcja nie kompilowania assetów których nie uzywamy
- minimalizacja, maksymalizacja, fullscreen dla gier bez bordera
- rozszerzenia i ulepszenia w json_parse()/json_stringify()
- poprawki wydajności IDE, przepisanie komponentów na system pluginów
- instancje/assety dostały nowy planel w room editorze, co przywróciło ich czytelność i działa lepiej z inspektorem i nowym edytorem kodu
- ponad 1500 poprawionych bugów
Dostępne w wersji beta:
- nowy edytor kodu (CE2)
- prefaby (na razie tylko bundle od YYG)
- GMRT dla Windows
- obsługa JS w GMRT
W zeszłym roku nie udało się jedynie wprowadzić długo oczekiwanych layerów UI - były one jednak w 2024 roku rozwijane i są one jednak wpisane jako jedyny feature najbliższego wydania - 2024.13 - którego już sama numeracja mówi, że wjadą tam rzeczy, które nie zdążyły (emeryci mogą mieć trzynastki i czternastki, to kto GM-owi zabroni!). Numeracja ta wynika też z tego, że od roku 2025 GM będzie wydawany tylko w dwóch wariantach - stabilnej (LTS) i beta. YYG chciałoby, aby pierwsza wersja LTS na rok 2025 zawierała nowy edytor kodu, obsługę prefabów i layery UI w wersjach stabilnych - wersje LTS dostaną aktualizacje raz na pół roku. Stąd też wszystko co wyjdzie przed tą "stabilną" wersją zostanie oznaczone nadal rokiem 2024 (żeby się nikt nie mylił, jak z wersją 2022.0 która była nowsza od np. 2022.9). Dzięki systemowi pluginów będzie można jednak aktualizować niektóre funkcjonalności częściej (pluginy również będą mieć kanał beta i LTS) - jeśli więc ktoś martwi się, że nowy edytor kodu może mieć jeszcze choroby wieku dziecięcego, na których poprawki trzeba by długo czekać, może spać spokojnie - edytor też jest pluginem.
Rok 2025
Nie znane są plany nowych funkcjonalności GM/GML na rok 2025, wiemy natomiast, że firma chciałaby wydać:
- pierwsze tygodnie 2025: beta GMRT Linux/Mac
- pierwsza połowa 2025: beta GMRT Android/iOS, layery UI, LTS 2025.0
- druga połowa 2025: beta wsparcia dla C#, beta GMRT na konsole, LTS 2025.1
- nieznany termin: API dla tworzenia własnych pluginów w IDE, hostowanie własnych prefabów, nowy marketplace, nowy room editor, nowy rollback
Nie oznacza to jednak, że to jedyne nowości - ostatnie 3 lata przyzwyczaiły nas do wielu nowych funkcji GML, więc zakładam, że i ten rok przyniesie nam kolejne, aczkolwiek dostępne już tylko w GMRT.
Obecny runtime (GMS2 VM, GMS2 YYC) przestanie dostawać aktualizacje w 2027 roku i będzie działać tak długo, jak pozwolą API i SDK danej platformy (można więc szacować, że dla Androida, iOS i konsol będzie to max 6-12 miesięcy, dla Linuxa i Maca kilka lat, natomiast dla Windowsa i WASM nawet kilkanaście lat).
Obecny runtime nie dostanie już też nowych funkcjonalności poza wspomnianymi layerami UI - będzie jednak przez te 2 lata dostawał poprawki wszelkich bugów. Warto też pamiętać, że funkcje i funkcjonalności to różne rzeczy, więc nie jest tak, że już kategorycznie nic nowego się nie pojawi...
Podsumowanie zmian w GM w 2024 roku, nowości w 2025
Wtorek, 07 Stycznia 2025, 16:48