Linki do ciekawych stron

GM Update 2023 - podsumowanie

Za nami prezentacja GM Update 2023 - możecie ją obejrzeć na youtube: youtube.com/watch?v=uF5q_Y0NwJs - ale jeśli nie macie 30 minut czasu, w telegraficznym skrócie:

Różne
- wszyscy użytkownicy subskrypcji mogą kompilować gry z linii komend; posiadacze subskrypcji konsolowej w późniejszym czasie uzyskają dostęp do kodu źródłowego GMa
- wkrótce będzie można tworzyć pluginy do IDE (Feather i Particle są już takimi "nowymi" pluginami)
- tłumaczenia IDE i manuala będzie można poprawiać na githubie (i też będą "pluginami")
- GM będzie wspierać modowanie gier - mod.io - pojawią się do tego rozszerzenia
- wsparcie dla machinations.io w IDE
- wciąż do GM zmierza FMod
- muliplayer GX (tzw. rollback) pozostanie w becie to czasu wyjścia nowego runtime, bo dopiero wtedy będzie można go znacznie ulepszyć; strona serwerowa będzie open-source i będzie można stawiać własne serwery
- pojawi się opcja tworzenia grafiki i kodu za pomocą AI

Nowy runtime
- zamknięta beta nowego runtime w wersji desktopowej/webowej ruszy w ciągu kilku tygodni; otwarta beta będzie jeszcze w tym roku
- nowy runtime kompiluje znacznie szybciej, dzięki czemu nie będzie już podziału VM/YYC - wszystko będzie działać jak na tej drugiej platformie, jeśli więc nie eksportujecie za pomocą YYC wasze projekty drastycznie przyspieszą
- nowy runtime na początku będzie "nakładką" na stary GML, więc beta ma doprowadzić do tego, żeby stare projekty działały praktycznie bez zmian po otwarciu
- nowy runtime będzie dostępny tylko dla osób które płacą za subskrypcję, oraz dla platformy GX.games za darmo
- nowe funkcje po wydaniu nowego runtime będą trafiać już tylko do niego - wersja LTS ostatecznie dostanie wszystkie aktualne funkcjonalności które uznane są za wystarczająco stabilne (co najmniej 2-3 miesiące bez bugów)
- nowy runtime zaoferuje pliki WAD, dzięki czemu będzie można dzielić zasoby na więcej paczek, tworząc DLC, czy też wrzucając pliki innego typu niż zasoby GM do takich paczek, aby były ukryte przed graczami

Prefaby
- prefaby będą projektami, których zasoby można wybiórczo załączać w innych projektach
- prefaby nie są kopiowane, więc wystarczy zmodyfikować oryginalny projekt, aby wszystkie projekty które go używają "załapały" nową wersję
- pojawi się system zarządzania pakietami GMPM (GameMaker Package Manager) - nakładka na npm, która pozwoli zarządzać prefabami i ich wersjami (gdyby jakaś gra miała mieć na stałe starszą wersję naszej paczki), a także pobierać je z serwerów, które każdy z nas będzie mógł definiować (miałem przeczucie zakładając github.gmclan.org :D )
- pojawi się oczywiście nowy marketplace ze wsparciem dla tego wszystkiego

Systemy UI
- layer GUI, oraz flexbox zmierzają do GM (flexbox to rozciągliwe gridy, które pozwolą dzielić ekran na miejsca, gdzie mają trafiać elementy GUI)
Grafika: /upload/ajax/20230502_a4dad45beed24acede8a7ff2731ab876.png
- predefiniowane elementy GUI pojawia się dopiero razem z prefabami - będą z nich korzystać, więc wszelkie predefiniowane elementy będą zasobami GMowymi (obiekty, sprite'y, GML)

Nowy edytor kodu:
- nowy edytor kodu pojawi się w wersji beta w III kwartale 2023 (na początku jako opcjonalny, stary nie zniknie). Pozwoli on wybierać z górnej belki zasoby, eventy czy funkcje w danym skrypcie, pozwalając na łatwą pełnoekranową pracę:
Grafika: /upload/ajax/20230502_97c6d759dc5288c5c1581d6b5b29c08a.png
- nowy edytor kodu będzie mógł wspierać dowolny język programowania, dzięki czemu będzie można edytować rozszerzenia w GM i uzyskać podstawowe wsparcie dla funkcji i argumentów (shadery, XML i JSON będą wbudowane); Language Server będzie taki sam jak w Visual Studio, można więc będzie użyć gotowych rozwiązań
- nowy edytor będzie wspierać język markdown razem z podglądem (side by side), dzięki czemu będzie można tworzyć dokumentacje

Room Editor:
- znikną typy layerów - GMS2 od początku pozwalało ustawiać dowolne rzeczy na layerach w trakcie gry, ale room editor pozwalał wyłącznie jeden typ (z typem asset pozostawionym dla dowolnych zasobów dodawanych w przyszłości - obecnie: sequences i particles)
- obiekty z creation code będą wyróżniane
- pojawią się ulepszenia dla tilesetów
- większość okien z właściwościami rzeczy w room editorze będzie można przesuwać w dolne miejsca

Więcej info na: gamemaker.io/en/blog/gamemaker-update-2023

Komentarze (łącznie 0):
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Czas to zmienić

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 74 dni temu
LTS
2022.0.3.83 • 2022.0.3.98
wydana  2 dni temu
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana 8 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
2 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 1
 Adriann
(~ostatnie 15 minut)
Discord
49 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, 🧁Cupcake🧁, Moho, Nikas, Alice, Nitro Slav, Carl-bot, Jamabaiz (Matrix_), GibkiKaktus, Wielki Druid, m..., Kuzyn, GMRussell, OdrzuconyKrakers, Radek Ignatów, Kalor, PhysX ᴺⱽᴵᴰᴵᴬ, r..., Michał Parkoła, Moldis, Arrekin, Rozen, yazaa, Domeen0, Dyno, 🆅🅸🆃🅾74🅼, Deusald, szmalu, Korodzik, Morro, LeD, 21Lancz, Voytec, Ulti, m..., bagno, Danieo, Mtax, Sporek, Huder, l..., Jayu, moeglich, s..., Add92, Krzysiek1250, Shockah, Cosplyfanka, xVANiLL
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?