Linki do ciekawych stron

GMS 2.3.6 - kontrowersyjne zmiany Opery i YYG

Kilka dni temu wydana została oficjalnie nowa wersja GameMakerStudio 2, oznaczona numerkiem 2.3.6.

To już trzecie "stabilne" wydanie w ostatnich miesiącach i przy okazji YYG poinformowało, że od teraz przechodzi na stałe comiesięczne wydania. Możemy więc być pewni, że w tym roku dostaniemy jeszcze GMS 2.3.7 i 2.3.8.

Co nowego?
Pojawiła się opcja dodawania filtrów (screeny w poprzednim wpisie), nowa strona startowa projektów, przypominająca Operę GX, wywalono niektóre referencje do starych funkcji jeszcze z GM 1.4, oraz poprawiono kilkadziesiąt błędów. Pełna lista - gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html .

To wydanie przyniosło też ze sobą kilka kontrowersji, bowiem okazało się, że filtry nie są dostępne dla osób posiadających normalne "wieczne" licencje, a tylko dla osób z subskrypcją. Przypomnę, że zgodnie z sierpniowymi zmianami każdemu kto ma "wieczną" licencję przysługuje za darmo subskrypcja - 12 miesięcy za każdą licencję GMS2 jaką mamy na koncie (jeśli macie licencje Steam, to można je powiązać). Generalnie więc dostajemy od 1 do 4 lat darmowej subskrypcji (i potem powrót do "wiecznej") - ale wiele osób i tak narzekało, że są zmuszane do podawania numerów kart, oraz, że YYG liczy na to, że zapomną je odpiąć i 1 stycznia 2023 ściągnie z ich konta pieniądze (całe 10$...).

Ostatecznie, YYG i Opera ugięły się pod falą krytyki i dzisiaj wycofały tę decyzję, a więc filtry są już dostępne dla wszystkich z płatną licencją. Nie wiadomo jednak, czy ten sam los spotka triggery, które miały być drugą opcją dostępną jedynie dla subskrybentów.

Warto tutaj dodać, że każda nowa wersja GMS2 wprowadza obecnie 2-3 rzeczy z roadmapy, więc gdzieś między trzecim a czwartym kwartałem 2022 powinniśmy dostać wszystko co znajduje się na roadmapie - yoyogames.com/en/roadmap .

Russell wspomniał też wcześniej, że te dwie funkcjonalności które miały być dostępne tylko dla subskrybentów miały ostatecznie trafić do wszystkich w momencie, gdy zakończą prace nad GMS 2.x i wydadzą GMS 3.x - co oznaczałoby premierę nowej wersji programu pod koniec 2022 roku.

GMS 2.3.7 ma wprowadzić opcję logowania innymi kontami niż te od YYG, update dla Spine 4.0, oraz inspektora dla roomów (kolejny krok ku nowemu workflow całego edytora). Wydanie nastąpi w ostatnich dniach miesiąca.

Warto też dodać, że od teraz wersje beta wychodzą w każdy wtorek i czwartek, a więc 8-10 razy miesięcznie.

Komentarze (łącznie 2):
Uzjel (Czw., 04 Lis. 21, 16:09)
#1

Podoba mi się ten kierunek, wygląda to tak, że zrobili więcej przez ostatnie miesiące niż przez ostatnie kila lat.

gnysek (Czw., 04 Lis. 21, 16:14)
#2

Update GML w 2.3, oraz sekwencje, to w sumie jedynie dwie rzeczy które przychodzą mi na myśl przez pierwsze 4 lata :D

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.2.0.132 • 2024.2.0.163
wydana 51 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 190 dni temu
Beta
2024.400.0.549 • 2024.400.0.567
wydana  wczoraj
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
39 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, s..., Alice, Carl-bot, p..., RogerDodg3r, 21Lancz, Kowu, Kuzyn, m..., Radek Ignatów, Kalor, r..., LadyLush, Chell, lethian, HappyOrange, MKP (GEM), Moldis, Arrekin, yazaa, Domeen0, Dyno, 🆅🅸🆃🅾74🅼, debil debilowski, Morro, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, Miłosz, m..., Mtax, Danieo, Alkapivo, moeglich, Krzysiek1250, Shockah, Kandif, Cosplyfanka, 🧁Cupcake🧁, xVANiLL
Shoutbox
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Wojo (22:16, 08.04.24)
siemano huder myślałem, że zniknąłeś całkiem z gmclanu bo na discordzie cie nie ma :D
I am Lord (00:37, 05.04.24)
O dzięki :D
gnysek (09:58, 02.04.24)
Znalazłem na podstawie jego postów: youtube.com/@Jakim_
I am Lord (20:16, 01.04.24)
Ktoś ogarnia jakie konto miał Jakim na YT?
gnysek (16:07, 29.03.24)
Nowy Edytor kodu jednak po świętach
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?