Fastbar
Powrót do strony głównej
Trzymaj pliki na gmclan.org!
Game Maker w pytaniach i odpowiedziach!
Polska dokumentacja
Tabela wyników ligi 24
Pobierz GM
Kategorie bazy artykułów
Artykuły -> Game Maker -> Kursy dla początkujących
Treść artykułu
Referencje - jak GameMaker przechowuje informacje o zasobach
autor: gnysek (17.11.11)
W GameMakerze każdy zasób oznaczany jest kolejną liczbą naturalną. Dla ułatwienia pod większość z nich podkładana jest nazwa (zmienna globalna), tak aby łatwiej było nam operować. Każda z tych zmiennych, które są nazwami zasobów (obiekty, poziomy, grafiki) tak naprawdę zwraca jakiś numer.

Widać to dobrze tworząc nowe zasoby. Kolejne obiekty nazywane są object0, object1, object2, skrypty script0, script1, script2 itd. Końcowa liczba to właśnie id owego zasobu. Wszystkie zasoby mają swój własny licznik, do tego usuwając już istniejący zasób licznik ten nie cofa się, a istniejące zasoby nie zmieniają numeracji, aby nie generować problemów. Poza identyfikatorami zasobów, mamy też identyfikatory struktur map, particli, plików czy modeli 3D. W każdym miejscu w dokumentacji gdzie widzimy "Returns its index" - otrzymujemy jako wartość konkretne id zasobu - czyli jego referencję.

Referencje zasobów

Jak już wspomniałem, nazwy obiektów to po prostu globalne zmienne, które przetrzymują id danego zasobu. I tak np. object45 = 45. Jeśli zmienimy nazwę tego obiektu na np. objPilka, to w tym momencie id zasobu się nie zmienia - zatem poprawne jest stwierdzenie, że objPilka = 45. Warto też pamiętać, że nazwanie tegoż obiektu object99 nadal będzie zwracać 45 - ta zasada dotyczy tylko automatycznie generowanych nazw.
Zatem poniższe zapisy są równoważne:

gml:
object2.x = 17;
(2).x = 17;


Identyfikator zasobu nazywamy "referencją". Referencja odnosi się do konkretnego zasobu.

Dowód:

gml:
show_message(string(object2));


Referencje struktur danych

Jak już wspomniałem, swoje identyfikatory zwracają też np. struktury danych. Tak samo jak w przypadku drzewa zasobów (grafiki, obiekty, skrypty, czcionki itd) są to kolejne liczby naturalne, przy czym skasowanie jakiejś struktury nie powoduje cofnięcia licznika, ale jest on nadal inkrementowany.

gml:
a = ds_list_create(); // zwraca 1


Zatem poniższe zasoby są sobie równoznaczne:

gml:
ds_list_add(a,'wartosc');
ds_list_add(1,'wartosc');


W podobny sposób działają referencje na tworzone particle, modele 3D, czy otwierane pliki.

To nie zmienna przetrzymuje zasób

Nieprawdą jest, że zasób zostaje przypisany do zmiennej. Zasoby w GM są "gdzieś" w pamięci, a my dostajemy jedynie ich referencje i modyfikujemy je posługując się tymi referencjami.
To znaczy, że jeśli jakaś zmienna zostanie usunięta (najczęściej gdy znika obiekt) - zasób którego referencję ta zmienna przetrzymywała wcale nie zniknie - dla GM taka zmienna jest po prostu jakąś zmienną przetrzymującą liczbę. To programista wykorzystuje ten fakt, aby edytować zasoby.

Zatem dodając nową grafikę czy obiekt:

gml:
//jakiś kod
{
var a,b;
a = sprite_add(...);
b = instance_create(...);
}
// zmienne a i b zostały usunięte, ponieważ ich zasięg ogranicza się do bloku kodu i podrzędnych mu bloków


Po tak napisanym kodzie ani obiekt, ani grafika nie znikną - mimo, iż zmienne które miały ich referencje przestały istnieć. Dzieje się tak dla tego, że zmienna jedynie przechowuje wartość liczbową pod jakim id znajduje się dany zasób.

Wady referencji
Wadami referencji w GM jest to, że musimy pamiętać o zwalnianiu zasobów. GM nie posiada licznika referencji oraz garbage collectora który usuwałby zasoby do których nie trzymane są już referencje. Oznacza to, że dodajac w trakcie gry nową grafikę, otwierając plik czy tworząc strukturę danych (ds_xxx) zasób taki zajmuje pamięć tak długo, aż go nie usuniemy, nawet pomiędzy kolejnymi planszami (nie dotyczy to jedynie instancji obiektów).

Korzystanie z referencji do podróżowania pomiędzy zasobami
Postawienie kropki po zmiennej/referencji w GM powoduje, że odnosimy się do właściwości (zmiennej lokalnej) danej instancji/obiektu. Pisząc więc taki kod:

gml:

var a,b;
a = -1;
b = a;
repeat(10) {
a = instance_create(x,y,test);
a.nadrzedny = b;
b = a;
}


z ostatniego stworzonego obiektu możemy znaleźć pierwszy:

gml:

var a,b;
a = nadrzedny;
while (a!= -1)
{
a = a.nadrzedny;
if (a != -1) b = a;
}

show_message('Pierwszy stworzony obiekt ma id: ' + string(b));

// powyzszy kod jest rownoznaczny z:

b = nadrzedny.nadrzedny.nadrzedny.nadrzedny.nadrzedny.nadrzedny.nadrzedny.nadrzedny.nadrzedny;
show_message('Pierwszy stworzony obiekt ma id: ' + string(b));




W ten sposób można tez wkładać w siebie struktury danych. Załóżmy, że nasza gra ma 100 różnych itemów, numerowanych od 0 do 100. Każdy item ma nazwę, cenę oraz ikonkę. Do przechowywania tych danych zamiast tablic można użyć ds_mapy:

gml:
//skrypt: stworz_item
var m;
m = ds_map_create();
ds_map_add(m, 'nazwa', argument0);
ds_map_add(m, 'cena', argument1);
ds_map_add(m, 'ikona', argument2);
return m; //zwarca referencję na tę mapę


a samą listę tworzymy:

gml:

global.itemy = ds_list_create();
ds_list_add( global.itemy, stworz_item('Miecz', 500, spriteMiecz) );
ds_list_add( global.itemy, stworz_item('Potion', 100, sprPotion) );
ds_list_add( global.itemy, stworz_item('Gazeta', 10, sprGazeta) );


teraz, aby pobrać np. 2 item wystarzczy:

gml:

var mapa;

mapa = ds_list_find_value(global.itemy, pozycja-1); //pozycje numerowane są od 0, zatem drugi item ma pozycję 1.

show_message( ds_map_find_value(mapa, 'nazwa') ); //pokaże komunikat "Potion"


Oczywiście zamiast korzystania ze stringów typu 'nazwa', 'cena', 'ikona' proponuję dodać sobie jakieś stałe i przypisać im kolejne wartości jako liczby naturalne. Raz, że takie stałe będą podpowiadane w kodzie, a dwa, że zajmują mniej pamięci.

Pamiętajcie jednak, że:

gml:
ds_list_destroy(global.itemy);


Tak naprawdę kasuje tylko listę z cyferkami które odpowiadają jakimś tam referencjom na ds_mapy, ale te ds_mapy nadal istnieją w pamięci i nadal można się do nich odwoływać!
Można by powiedzieć, ze w GM referencje to po prostu kopie identyfikatora liczbowego na jakiś zasób i przypisanie do zmiennych powoduje po prostu przypisanie jakiejś liczby, która tak naprawdę nie wpływa na ten zasób. Referencje nie są wskaźnikami na miejsce w pamięci.
głosów: 7 | ocena: 8.57 oceń zasób | dodał: gnysek
Komentarze
stron: 1

1


av

Borek (21:35, 17.11.2011)

Bardzo fajny artykuł. Wszystko dobrze opisane, myślę że nie jednemu użytkownikowi się przyda

av

I am Lord (22:05, 17.11.2011)

Już wcześniej się spotkałem z zagnieżdżaniem struktur w jakimś silniku Minecrafto-podobnym ale miałem spore problemy ze zrozumieniem jak to działa, teraz już wiem dzięki

TO_mek (7:36, 18.11.2011)

Wadą odwoływania się w kodzie bezpośrednio do referencji jest to, że mimo iż po skasowaniu danego obiektu referencje kolejnych są numerowane dalej, to jednak po zaimportowaniu ponownie resources do nowego projektu, następuje przenumerowanie referencji.
Warto o tym pamiętać bo można się zdziwić po przeprowadzeniu exportu i ponownego importu resources i scripts do nowego projektu.

av

gnysek (10:50, 18.11.2011)

Tak, bo są numerowane wg. tego nowego projektu, jako nowo dodane zasoby.

av

Muuuuczek567 (17:11, 18.11.2011)

Wszystko to wiedziałem już wcześniej. Mimo to, fajny artykuł, ładnie napisany i przejrzyście wyjaśniony (ta, powtarzam się) ; )

av

kt1117 (17:18, 18.11.2011)

Tak samo jak Muuuuuczek567.

av

pablo1517 (2:33, 27.11.2011)

Nic nowego. Jednakże ciekawi mnie jak to jest w momencie game_end(); ? Czy gdy gra zostanie wyłączona, to nieskasowane przez nas "leaki" same się zwolnią czy może uratuje nas dopiero reset komputera ?

av

Sernat (15:28, 27.11.2011)

Tak jak w maszynie Javy - my mamy to gdzieś, niech się martwi za nas.

av

pablo1517 (17:54, 27.11.2011)

To nie jest odpowiedź na moje pytanie.

av

Sernat (21:23, 27.11.2011)

Ależ oczywiście, że jest. Mówimy o instrukcji delete odpowiedzialnej za usuwanie konkretnych elementów z pamięci, która nie istnieje ani w GMie, ani w Javie. Jeśli masz coś innego na myśli, to sorry.

av

pablo1517 (21:36, 5.12.2011)

No to ty chyba tego artykułu nie zrozumiałeś... No i w javie masz odpowiednik delete. Tak samo w GM MOŻNA zwalniać zasoby takie jak grafika, dźwieki itp. Ja zaś zapytałem, co w przypadku, gdy tego się nie zrobi, a wyłączy się grę.

av

karolo320 (21:39, 5.12.2011)

powinno usunąć przy wyłączaniu

av

Muuuuczek567 (21:47, 5.12.2011)

GM w czasie wyłączania zwalnia wszelkie załadowane zasoby (choć niektóre DLL-e trzeba zwalniać ręcznie), funkcje zwalniania/ładowania zasobów w czasie gry są po to, żeby odciążyć pamięć i nie przepełniać pamięci wszystkimi grafikami, dźwiękami itd.

av

gnysek (23:27, 5.12.2011)

System powinien zwolnić obszar chroniony pamięci zarezerwowany przez program.

av

Sernat (23:30, 5.12.2011)

"No to ty chyba tego artykułu nie zrozumiałeś... No i w javie masz odpowiednik delete. Tak samo w GM MOŻNA zwalniać zasoby takie jak grafika, dźwieki itp. Ja zaś zapytałem, co w przypadku, gdy tego się nie zrobi, a wyłączy się grę."
Weź zamilcz, jeśli twierdzisz, że w Javie mamy operator "delete". Gdyby tak było, zmieniłoby to bardzo oblicze całej ideologii Javy. Widzę, że nie dojdziemy do porozumienia . Czy wiesz na czym polega zwalnianie zasobów w GMie?

av

pablo1517 (11:39, 8.12.2011)

Na tym samym co wszędzie -.-. Na usunięciu tego zasobu z pamięci. Nie muszę dochodzić z tobą do porozumienia, skoro inni już odpowiedzieli na moje pytanie, hah!

av

I am Lord (16:58, 17.12.2011)

Gnysek popraw ostatni przykład bo funkcje mają złe nazwy ds_map_value i ds_list_value zapomniałeś o _find_

av

Sernat (17:00, 17.12.2011)

"Na tym samym co wszędzie -.-. Na usunięciu tego zasobu z pamięci. Nie muszę dochodzić z tobą do porozumienia, skoro inni już odpowiedzieli na moje pytanie, hah!"

W takim razie pragnąłbym zauważyć, że odpowiedziałem na nurtujące cię pytanie pierwszy . Widzisz to, co chcesz widzieć .

av

gnysek (20:15, 17.12.2011)

@HuderLord: dzięki za info. Tak to jest jak się pisze z pamięci

stron: 1

1



Dodaj komentarz:
Treść:
Menu
Panel użytkownika
Jesteś niezalogowany!

Nie masz konta? Zarejestruj się
Użytkownicy on-line
85 użytkownik(ów) aktywny(ch) przez ostatnie 15 minut:
gości: 84, userów: 1, ukrytych: 0
Danieo

0 użytkownik(ów) na gmczacie i 0 bot(ów)
Shoutbox
Nikas (15:16, 21.01.17):
ayyy ;///
exp (13:54, 21.01.17):
to nie byłem ja
Wojo (13:23, 21.01.17):
tylko przy referenie
Wojo (13:22, 21.01.17):
tatu - robot
Nikas (13:01, 21.01.17):
A ja nie wiem już, pamiętam tylko, że pytałeś się przy jakim traczku ją przelecieć. xDDD
exp (11:37, 21.01.17):
o jakiej lasce ja ci pisałem kiedyś?
Nikas (0:15, 21.01.17):
spk a u ciebie exp? stuknąłeś w końcu tą laskę co mi o niej pisałeś kiedyś? xD
Chell (0:02, 21.01.17):
przywolalem po nieobecnosci od wrzesnia, nie ma za co
exp (23:47, 20.01.17):
jak tam żyjecie
Nikas (23:39, 20.01.17):
XDDDD
MaxGaming (22:52, 20.01.17):
YXE bo jak mówiłeś trzeba być miłym dla niepełnosprawnych
Nikas (22:41, 20.01.17):
Jezu w ogóle olać kwestię bana czy ostrzeżenia. xD Przeciez jak ja teraz dostaję warna to nie wiem co o tym mysleć. xD
ΨΧΞ (22:34, 20.01.17):
to dlaczego nie mam?
MaxGaming (22:15, 20.01.17):
No ale jak już YXE sam wszedł w ten temat to gdyby Nikas obraził jego matkę(w dodatku sugerując że jest lekkich obyczajów) miałby bana na pewno...
Wojo (22:13, 20.01.17):
powinieneś dostać na odmułę ale układy, układziki
MaxGaming (22:11, 20.01.17):
Masz na myśli że ja teraz zasugerowałem że złamałeś regulamin? Nie, nie zasugerowałem
ΨΧΞ (22:09, 20.01.17):
iksde xD zastanawiam sie, skoro rzekomo złamałem regulamin, dlaczego nie mam jeszcze bana?
MaxGaming (21:08, 20.01.17):
Pod tytułem "Czy jeżeli 27 latek obraża matki innych userów ci zareagują inaczej niż na gimba?" XDD
ΨΧΞ (17:50, 20.01.17):
durnyś xD
Ranmus (17:43, 20.01.17):
O wy durni, ale się daliście wciągnąć. Przecież to kolejny test socjologiczny. Nie widzicie tego?
ANtY (7:27, 20.01.17):
>długa dyskusja przed snem, że po prześwietleniu historii postów patryka jego DZIEWCZYNA (ONA MA DZIEWCZYNE, NIE ZAPOMNIJCIE!!! była zawiedziona poziomem jego wypowiedzi, po czym nastąpiły długie przeprosiny i obietnica poprawy hmm
Wojzax (2:47, 20.01.17):
YXE co to za pedalski slang i gdzie jest obiecana gra w niszczenie wieżowców?
ΨΧΞ (22:48, 19.01.17):
nudzi mi się, odpisz coś
ΨΧΞ (22:25, 19.01.17):
pamiętasz, co pisałem o mojej obietnicy grzecznego i miłego odzywania się do niepełnosprawnych? nom, to pardon, ale albo załapiesz, albo ta dyskusja nie ma sensu :*
MaxGaming (21:41, 19.01.17):
Patrząc na ilość buziaczków i czułych zwrotów to chyba Twoja dziewczyna jest bardziej męska od Ciebie?
Adriann (20:28, 19.01.17):
Nie mit, nie chodzi tam o samą ilość a nie radzenie sobie organizmu z czymśtam..;d
Ignatus (20:11, 19.01.17):
Nie wiem czy z tym testosteronem i łysieniem to nie jakiś mit.W końcu najwyższy poziom testy jest w okresie dojrzewania-kiedy każdy ma burze loków, a po 30 zaczyna gwałtownie spadać,kiedy właśnie u większości zaczyna się łysienie...
ΨΧΞ (19:56, 19.01.17):
xD oj pysiu głuptaśny, a w mikołaja też wierzysz? nie przejmuj się, każdy ma prawo nie wiedzieć - pozwól, iż przedstawię Cię łysinie androgenowej. dokształcon? nie dziękuj :*
MaxGaming (19:00, 19.01.17):
No zazwyczaj stres o tym mówię, tylko że YXE twierdzi że nie ma uczuć i się niczym nie przejmuje absolutnie xd
Adriann (18:55, 19.01.17):
Eee nie ma co się przejmować, sam mam bardzo mało włosów i wiem że niebawem będę miał kolano na głowie ale to nie oznaka stresu a zbyt dużej ilości testosteronu, możesz nie mieć włosów a dalej być takim seksualnym tyranozaurem jak ja
MaxGaming (18:48, 19.01.17):
A czy łysienie w tym wieku to nie jest głównie oznaka stresu? Czy stres nie oznacza że jednak masz emocję i dosyć bardzo się przejmujesz? xd Zrozum że udając kogoś kim nie jesteś zawsze wcześniej czy później narazisz się na śmieszność. Masz ogromną wiedzę i ogółem swoimi dobrymi stronami powinieneś się legitymować a nie udawać coś w wieku 27 lat...
Wojo (17:10, 19.01.17):
nawet moja składnia
Wojo (17:10, 19.01.17):
nie wiesz wcale, że jego nic nie rusza ?
Wojo (17:10, 19.01.17):
ah ty pysiaczku głupaśny
ΨΧΞ (16:59, 19.01.17):
nie, no jasne iż nie mam. to mój najczulszy punkt, przezeń płaczę po nocach
Ranmus (16:41, 19.01.17):
Patryk spokojnie. Nie musisz tak szczegóło tłumaczyć, że masz dystans do siebie w kwestii łysienia... masz?
ANtY (16:09, 19.01.17):
zawsze kisne xD
ANtY (16:08, 19.01.17):
>ludzie często pytają mnie [..]
ΨΧΞ (15:29, 19.01.17):
przeto to logiczne: chociażby dlatego, że noszę kapelusz i mówię dlaczego, gdy ktoś mnie pyta, nawet tu się to przewijało myślałeś, że noszę go bo chcę być fajny i mędrkuję? xD kaman, łysina jest nieestetyczna D: musiałbym się ogolić cały, a do 30-stki nie zrobie tego.
Ranmus (14:39, 19.01.17):
Patryk, przecież o tym wiem i nie neguję. Zresztą skąd miałbym wiedzieć, że łysiejesz skoro cały czas nosisz czapkę?
Wojo (14:20, 19.01.17):
brrr xD
ΨΧΞ (13:40, 19.01.17):
znikas, dzięki - ląduje w kolekcji memów :*
ΨΧΞ (13:39, 19.01.17):
Pysiaczku głuptaśny, przeto ja mówiłem, "[...] bo łysieję" - nie było tam nigdzie "nie". ale to cudowne, że się starasz pamiętać :*
Ranmus (13:31, 19.01.17):
Zmień "bo mam klasę i chłód" na "bo mam klasę i wcalę nie łysieję Xd". Będzie legitniej.
Nikas (13:23, 19.01.17):
also psichix fajne meme znalazłem podobne tylko z innym kolesiem hehe gmclan.org/uplo...wiek_top_bk.png
Nikas (13:18, 19.01.17):
>mów komuś o tym, żeby nauczył się dobrych pocisków >sam dowal jakiś gimbopocisk po matce xDDDD boże jak to możliwe mając tyle lat
Ignatus (11:11, 19.01.17):
Dzieki
Ranmus (11:10, 19.01.17):
Korodzik, co tam u rodzinki słychać?
Korodzik (10:55, 19.01.17):
Ignatus, kliknij "Opcje" i wybierz widok standardowy
Ankieta
» Czy jesteś szczery odpowiadając w ankietach w Internecie?
Tak
Nie

GMCLAN to serwis o programie Game Maker i nie tylko.
Copyright © 2002-2017. GMCLAN.ORG
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów bez zgody redakcji zabronione!

[ Czas generowania strony: 0.01562 sekund ] [ Liczba zapytań MySQL: 16 ]

thecrims Otserv List Otserv LyricsTown Harry Potter Serwery Gier
dev nodev