Zmienne lokalne, globalne i tymczasowe.

Czwartek, 23 Grudnia 2010, 22:37
Czas czytania 5 minut, 2 sekundy
Zgodne z GM: gm5 gm6 gm7 gm8 gms1 gms2
Krótki opis tego, jakie typy zmiennych występują w GM.
Zmienne w GM można podzielić na 3 typy: tymczasowe, lokalne i globalne.

Zmienne globalne:

Zmienna globalna to taka, która dostępna jest dla wszystkich obiektów w jednym jej egzemplarzu. GM posiada kilka wbudowanych zmiennych globalnych, np. fps - liczba klatek na sekundę jest jedna dla całej gry. Nie ma innej liczby klatek dla jednego obiektu, innej dla drugiego - z każdego obiektu uzyskamy tą samą wartość w danej chwili.
Własne zmienne globalne poprzedzamy słowem global oraz kropką, po której następuje nazwa tej zmiennej.
Można też użyć słowa globalvar a po nim wypisać zmienną (lub zmienne po przecinku) i nie potrzeba wtedy poprzedzać ich słowem global., niestety zapis taki może nam utrudnić pracę z grą - za tydzień możemy już nie pamiętać, że dana zmienna była globalna, lub lokalna, bo jej zapis o tym nie świadczy - podaję to raczej jako ciekawostkę. Aby oszczędzić sobie nerwów, zawsze pisz global. przed zmienną.
Zmienne globalne od momentu zdefiniowana są dostępne w grze aż do jej wyłączenia i nie resetują swoich wartości gdy zmieniamy plansze.

Zmienne lokalne:

Zmienne lokalne to takie, które istnieją tylko w danej instancji obiektu. W związku z tym, mając na planszy np. 5 obiektów przeciwnik, każdy egzemplarz (instancja) posiada te same zmienne, ale inne wartości. Inaczej mówiąc, ustawiając jakąś własną zmienną z góry wiemy, że zmienna o takiej nazwie w tym obiekcie istnieje - ale każdy egzemplarz tego obiektu może mieć inną wartość. Np. może to być zmienna energia. Na początku (w create) ustawiamy ją w obiekcie przeciwnik na 100, ale przy kolizji z nabojem odejmujemy 10. W tym momencie jeden z egzemplarzy obiektu przeciwnik na planszy może mieć 90 energii, a inny 60. Oba mają zmienną o tej samej nazwie, ale oba posiadają swoją własną (lokalną) wartość.
Tych zmiennych nie poprzedzamy niczym. Musimy je po prostu zdefiniować (czyli podać wartość początkową) przed pierwszym użyciem w warunku, lub operacją matematyczną jak dodawanie, odejmowanie itp. Zmienne lokalne znikają wraz z eventem destroy, lub z końcem planszy (wtedy niszczone są wszystkie obiekty bez opcji persistent, więc ich dane są usuwane).

Zmienne tymczasowe:

Zmienne tymczasowe to takie, które istnieją (jak sama nazwa mówi) tylko przez pewien czas. Używamy ich np. do jakichś tymczasowych obliczeń, czy przypisania pewnych wartości które potrzebujemy w danym kawałku kodu kilka razy (np. odległość między dwoma punktami, na podstawie której wykonane są jakieś akcje) - najczęściej są pewnym rodzajem bufora który pomaga nam przetrzymać coś przez chwilę w pamięci, lub ograniczyć wywołanie jakiejś funkcji aby nie przeciążać gry.
Zmienne tymczasowe mogą działać w dwóch zakresach: całego skryptu, lub klocka z kodem, lub też tylko w bloku kodu (tzn. pomiędzy znakiem { i } na wszystkie jego podbloki). Gdy dany blok, klocek z kodem lub skrypt kończą się, zmienna nie jest więcej dostępna.
Zmienne tymczasowe definiujemy poprzez var, a następnie po spacji nazwa (lub kilka po przecinku). Warto pamiętać, że wartość możemy (i musimy przed użyciem) przypisać im dopiero w kolejnej linijce.
Kolejną ważną rzeczą jest informacja, że zmienna tymczasowa jest dostępna również w instrukcji with pomimo wykonywania kodu w innym obiekcie, tzn. hipotetycznie załóżmy, że mamy obj_obecny i obj_inny i wywołujemy kod w tym drugim za pomocą with:

kodvar _zmienna;
_zmienna = 10;

with (obj_inny) {
if (x == _zmienna) then {}
}

Jak widać, mamy dostęp do zmiennej tymczasowej, pomimo, że nie należy ona do tego obiektu. W przypadku gdyby była to zmienna lokalna, należało by napisać obj_obecny.zmienna, lub other.zmienna, aby uzyskać wartość zmiennej z pierwszego obiektu w tym drugim, a nie do własnej zmiennej tego drugiego.
Można więc w skrócie powiedzieć, że zmienna tymczasowa jest zmienną o zasięgu globalnym która znika wraz z zakończeniem bloku kodu, lub danego skryptu. Ponieważ kod obiektów jest wykonywany jeden po drugim (chociaż tak szybko, że mamy wrażenie, iż dzieje się to w tym samym momencie), to zmienne te nie przeszkadzają sobie wzajemnie.
Przykładem użycia zmiennej tymczasowej jest np. otworzenie jakiegoś pliku z którego czytamy tekst - potrzebujemy mieć uchwyt na ten plik który zwraca funkcja, ale przecież nie potrzebujemy go przez np. 10 godzin trwania gry, tylko raz, przez ułamek sekundy, gdy odczytujemy plik. W tym przypadku, zmienna tymczasowa dostanie uchwyt na plik, a na końcu danego skryptu zniknie i nie będziemy mieć już na ten uchwyt dłużej dostępu.
Znak _ przed nazwą nie jest potrzebny, ja używam go aby odróżnić te zmienne od lokalnych gdy wracam do kodu po długiej przerwie.
Jeszcze jedna informacja - jeżeli w kodzie wywołamy jakiś skrypt, a zmienna tymczasowa istniała,to będzie ona dostępna również w tamtym skrypcie, więc te zmienne są dziedziczone - tak jak mówiłem, są tymczasowo globalne.


PODSUMOWANIE:

Zmienna globalna: np. global.zmienna = 1; - dla wszystkich obiektów jest to ta sama zmienna, zmieniając ją z jednego obiektu inne odczytają tą nową wartość.

Zmienna lokalna: np. zmienna = 5; - pomimo tej samej nazwy, każda kopia obiektu może mieć inną wartość.

Zmienna tymczasowa np. var _zm; _zm = 5; - nie można się do niej odwołać z innego obiektu i istnieje tylko od miejsca w którym ją zdefiniujemy, do końca okienka w którym aktualnie piszemy kod, lub, jeśli występuje po znaku { do znaku } który tę pierwszą klamerkę zamyka, i nie przechodzi pomiędzy klockami/skryptami itp.


Porównując to z programowaniem obiektowym, zmienna globalna to właściwość klasy statycznej global, lokalna to publiczna właściwość instancji (obiektu) klasy, a tymczasowa to zmienna użyta w metodzie.
Komentarze (łącznie 16, wyświetlam 1 - 15):
HuderLord (Czw., 23 Gru. 10, 22:49)
#1

globalvar wth, skąd o tym się dowiedziałeś?

Shocker51374 (Czw., 23 Gru. 10, 22:53)
#2

Ja tam już od wieków używam globalvar.

gnysek (Czw., 23 Gru. 10, 22:58)
#3

Przez przypadek zobaczyłem w jakimś artykule albo przykładzie Marka Overmarsa.

HuderLord (Czw., 23 Gru. 10, 22:59)
#4

W sumie może być przydatne jak by się nazwało takie zmienne z jakimś przedrostkiem ( np. glCostam ). Zawsze mnie wnerwiało że muszę pisać global.costam bo jestem leniwy i wolę krótkie zmienne, które się szybciej pisze. Od teraz będę robił globalne z użyciem globalvar. :P

gnysek (Czw., 23 Gru. 10, 23:01)
#5

ja mam w almorze obiekt, który mi ustawia vx i vy i to są moje aliasy do view_xview[0] itd., zeby tyle nie pisać, a tam trochę rzeczy tego uzywa. W innych miejscach tego unikam, dla bezpieczeństwa i zeby sie nie pomylić. Myślę, że 2-3 zmienne w całej grze korzystające z globalvar to maks., dla nie zaciemniania kodu.

sunflower (Pią., 24 Gru. 10, 12:18)
#6

Podoba mi się ten artykuł, nawet niespodziewanie się dowiedziałam czegoś nowego (globalvar), nawet jeśli nie zamierzam z tego nadmiernie korzystać (choć miejscami faktycznie może się przydać). Poza tym podoba mi się pomysł poprzedzania nazw zmiennych tymczasowych podkreślnikiem dla odróżnienia od lokalnych.

Platyna (Sob., 25 Gru. 10, 17:47)
#7

Niesamowite. Nawet ja się czegoś nowego nauczyłem. Nigdy z tymczasowych nie korzystałem, bo nie widziałem, ze tak działają w połączeniu z with więc zawsze używałem globali do takich zadań.

gnysek (Pon., 27 Gru. 10, 09:54)
#8

Platyna, ja się o tym with dowiedziałem z pół roku temu, bo też korzystałem z globalnych :P

mentos_96 (Sob., 08 Sty. 11, 17:02)
#9

hehe... globalvar to bardzo ciekawa informacja. Co do przedrostków - w większosci kodu i tak oznaczam zmiennne tymczasowe przez v_zmienna bądź _vzmienna, a skrócenie global. do g_ będzie dobrą opcją...

Muuuuczek567 (Sob., 08 Sty. 11, 17:20)
#10

Ja to wszystko wiedziałem przed przeczytaniem tego artykułu. Ale jeśli nawet Platynie się przydał...

baca (Nie., 16 Sty. 11, 12:39)
#11

Nie jest sztuką znać, sztuką jest umieć użyć.

kt1117 (Pon., 17 Sty. 11, 21:17)
#12

Ja tam używam prawie samych globalnych, nie trzeba potem kombinować i szukać gdzie się daną zmienną zadeklarowało (chyba że deklaruje ją w skrypcie).

p
pablo1517 (Nie., 27 Mar. 11, 01:55)
#13

Co do przedrostków, to ja jak "pracowałem" kiedyś z tymonem to przybrałem sobie jego nawyk robienia _____zmienna xD itp

mentos_96 (Nie., 27 Mar. 11, 11:13)
#14

Pięć podłóg? Domek sobie budujesz? Uważaj, bo Ci desek zabraknie :D

gnysek (Nie., 27 Mar. 11, 11:20)
#15

W obiektówce często właściwości i metody prywatne mają podłogę przed nazwą, bo łatwiej je wtedy odróżnić.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.2.0.132 • 2024.2.0.163
wydana 15 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 154 dni temu
Beta
2024.400.0.516 • 2024.400.0.537
wydana  5 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
17 użytkowników online na discordzie:
Carl-bot, p..., Wielki Druid, Kowu, RogerDodg3r, YoungKrystian, PhysX ᴺⱽᴵᴰᴵᴬ, antek, Moldis, LeD, Dyno, Morro, LadyLush, bagno, l..., TobiasM (Morgo), xVANiLL
Shoutbox
I am Lord (19:15, 17.03.24)
6h mam na to hmmm
I am Lord (19:06, 17.03.24)
Ale temat fajny
gnysek (01:33, 13.03.24)
Powinno działać, jest w kodzie sortowanie wg. najbliższego startu :)
Uzjel (21:59, 11.03.24)
Nie, ale za pierwszym razem zrobiłem fuckup, że było "Tura testowa" X_X
I am Lord (16:58, 11.03.24)
A co Uzjel już masz nawymyślane 100 tematów? 😅
Uzjel (20:08, 10.03.24)
@gnysek a jak bym dodał kilka lig na raz to walnie?
Uzjel (20:08, 10.03.24)
Liga będzie zawsze od piątku 16:00 do poniedziałku 23:59, zawsze w środku miesiąca.
gnysek (08:48, 10.03.24)
Tak, to też jest do poprawy X_X
Adriann (18:22, 09.03.24)
Tylko myślę czy nie leiej gdyby mówiło że zostało tyle i tyle dni i ileś godzin a nie tylko w godzinach ;d Albo konkretna data obok, byłoby czytelniej
I am Lord (15:08, 08.03.24)
o super z tą ligą :)
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?