Fastbar
Powrót do strony głównej
Trzymaj pliki na gmclan.org!
Game Maker w pytaniach i odpowiedziach!
Polska dokumentacja
Tabela wyników ligi 24
Pobierz GM
Akademia GMCLANu
Kategorie bazy artykułów
Artykuły -> Kąciki programowania -> C++
Treść artykułu
Klasy i obiekty cz.1
autor: Vardi (6.10.05)
Jeśli już poznałeś programowanie strukturalne w C++ czas na programowanie zorientowane obiektowo. Już nie musisz myśleć o strukturach danych którymi manipulują funkcje tylko o obiektach (rzeczach).

1. Tworzenie nowych typów
Zapewne znasz już takie typy zmiennych jak liczby całkowite czy znaki. Typ zmiennej informuje nas co możemy w niej przechowywać, określanie go przy deklaracji informuje komputer ile miejsca w pamięci ma zarezerwować dla danej zmiennej. Warto tworzyć nowy typ, ponieważ znacznie łatwiej będzie się pisało rozbudowane programy.

2. Klasy i składowe
Deklarując klasę tworzy się nowy typ zmiennej. Klasa to grupa zmiennych przeważnie o różnych typach. Zmienna wewnątrz klasy to zmienna składowa lub dana składowa, a funkcja wewnątrz klasy to funkcja składowa lub metoda klasy. Deklaruje się ją w następujący sposób:
kod:
class Samochod
{
     public:
     unsigned int rocznik;
     unsigned int waga;
     void Jedz();
};

Deklaracja takiej klasy informuje kompilator czym jest typ Samochod, jakie dane zawiera i co może robić oraz ile miejsca ma zarezerwować w pamięci.

3. Definiowanie obiektu
Obiekt nowego typu definiuje w następujący sposób:
kod:
Samochod BMW;

Od tej chwili zmienna o nazwie BMW jest obiektem klasy Samochod. Gdy już obiekt danej klasy jest zdefiniowany możemy odwoływać się do składowych. Żeby zmiennej składowej rocznik obiektu BMW przypisać wartość 2000 powinniśmy napisać:
kod:
BMW.rocznik = 2000;

A żeby wywołać funkcję Jedz powinniśmy napisać:
kod:
BMW.Jedz();


4. Prywatne i publiczne
Wszystkie dane składowe i metody klasy są domyślnie prywatne czyli takie które mogą być używane tylko przez metody należące do danej klasy. Natomiast składowe publiczne są dostępne dla innych funkcji oraz klas. Słowo kluczowe public oznacza że wszystkie składowe tej klasy po tym słowie są publiczne dopóki nie wystąpi private. Dodam też że istnieje jeszcze protected, działa tak samo jak private tylko że jest jeszcze dostępny dla klas potomnych tej klasy.
głosów: 8 | ocena: 7.25 oceń zasób | dodał: Tymon
Komentarze
stron: 1

1


av

Bartek (Kamrat) (15:10, 7.10.2005)

Nice

av

BeWuO (15:28, 7.10.2005)

A po co komu ten art? Przecież to jest w każdym kursie na początku? A że będą następne części jakoś nie wierze...

av

Vardi (15:37, 7.10.2005)

Nie bój się BeWuO ten art się przyda Jest tam napisane konkretnie o klasach i obiektach bez żadnych dodatkowych pierdół. Co do następnej części to będzie, ponieważ trzeba jeszcze pare rzeczy wytłumaczyć.

~dido9993 (17:57, 12.02.2006)

jak ktos chce sie pobawic w C++ to yaprasyam tutaj it.hk.pl .
jest doslownie wsyzstko o programowaniu w tzm jeyzku.

av

romeo (8:53, 11.12.2006)

Kurcze dajcie coś normalnego od czegoś co by Nowicjusz zaczoł a nie umieszczcie pliki do pobrania a niewiadomo gdzie potem je umiescic w FOLDERZE GM ?? POmuszcie plis

av

Dawidsu (13:44, 11.12.2006)

To jest w dziale przeznaczonym C++. Gdzie to panie do Gie-ema?

av

boom (14:45, 3.01.2010)

Samochod::Jedz()
{
std::cout<<"smacznego XD"<<std::endl;
}

stron: 1

1



Dodaj komentarz:
Treść:
Menu
Panel użytkownika
Jesteś niezalogowany!

Nie masz konta? Zarejestruj się
Użytkownicy on-line
14 użytkownik(ów) aktywny(ch) przez ostatnie 15 minut:
gości: 14, userów: 0, ukrytych: 0
Użytkownicy na czacie discord
Ignatus (23:06, 20.05.18):
To bedzie w zasadach opcjonalnych- no i tylko jezeli przejdzie solidne testy, bo teraz dziala to wszystko idealnie wiec nie ma co kombinowac
I am Lord (22:58, 20.05.18):
Nie przekombinuj, chyba że chcesz zostawić to jako opcję dla zaawansowanych
Ignatus (22:49, 20.05.18):
wiec wrzucilem jako cel przyszly
Ignatus (22:49, 20.05.18):
ale to jeszcze nie przetestowane wiec do bazowej gry nie dodalem
Ignatus (22:49, 20.05.18):
to by dzialalo tak ze jezeli gracz ulozy karty o wartosci 1,2,3 (i w tej kolejnosci) dobiera 1 z 3 kart specjalnych
Ignatus (22:48, 20.05.18):
Jeszcze planuje przy przekroczeniu celu kampanii 10k dorzucic kilka kart i umiejetnosci
Ignatus (22:48, 20.05.18):
Pewnie że tak
I am Lord (22:42, 20.05.18):
żeby było więcej kart
I am Lord (22:41, 20.05.18):
kupując np 2 zestawy gry
I am Lord (22:41, 20.05.18):
zmodyfikować zasady*
I am Lord (22:40, 20.05.18):
zawsze można będzie zmodyfikować sobie jak się chce mieć losową rękę
Ignatus (22:33, 20.05.18):
Niektórzy na Pyrkonie dosłownie po 5 minut myśleli nad ruchem
Ignatus (22:32, 20.05.18):
Zerowa losowośc- gracze mają do dyspozycji symetryczne talie 7 kart od początku do dyspozycji.Jest takie ciężkie kombinowanie że aż sam jestem w szoku
I am Lord (22:28, 20.05.18):
Teraz przeczytałem opis gry Humor taki jak u Pratchetta
I am Lord (22:13, 20.05.18):
A powiedz mi jak dużą rolę gra szczęście? Kółko i krzyżyk był grą o zerowym szczęsciu, nie da się go wygrać gdy staną przeciwko sobie przeciwnicy na tym samym poziomie. U ciebie elementem losowym jest talia kart tak? Czy rozdanie mocno wpływa na przebieg gry?
I am Lord (22:11, 20.05.18):
Przez ciebie mam chęć zrobienia takiej gierki samemu
Uzjel (22:00, 20.05.18):
Od razu z góry mogę zaproponować port na iOS'a, bo właśnie się uzbroiłem w CAŁY sprzęt Powodzenia!
Ignatus (21:54, 20.05.18):
A jezeli sie powiedzie to oczywiscie bede to przekuwał w multi na andka w przyszłości
Ignatus (21:53, 20.05.18):
Ujzel:wydawcą jest póki co wspieram.to ;p Ale juz rozmawiam z jednym sklepem większym który mnie wychaczyl na Pyrkonie
Ignatus (21:51, 20.05.18):
Jak się skonczy kampania to beda chodzic w sklepie po 30-35 wiec na pewno jakis zysk bedzie
Ignatus (21:50, 20.05.18):
Bardzo dziękuje!!!!!!!!
Uzjel (21:50, 20.05.18):
O! Albo sprzedam z zyskiem!
Uzjel (21:50, 20.05.18):
Na początku czerwca mam ostatnie zajęcia, więc pewnie się nie uda Rozdam planszówkowym kolegom.
I am Lord (21:49, 20.05.18):
Może ich też to natchnie
I am Lord (21:49, 20.05.18):
To rozdaj maluchom ze szkoły
I am Lord (21:41, 20.05.18):
a nie bo przesyłka będzie kłopotliwa :d
I am Lord (21:41, 20.05.18):
Na gmclan do konkursu
Uzjel (21:34, 20.05.18):
Też dorzucę, ale nie wiem co zrobię z dodatkowymi sztukami :p
I am Lord (21:30, 20.05.18):
Wow ignatus zasady wyglądają na faktycznie grywalne, nie mam i tak z kim w to zagrać chyba że zrobisz kiedyś giereczkę na PC czy androida ale dorzucę grosza
Uzjel (21:25, 20.05.18):
Fajnie Ignatus, kto będzie wydawcą?
Ignatus (19:46, 20.05.18):
Panowie zachęcam do wspierania mojej kampanii gry karcianej.Po prawie 100 partiach na Pyrkonie nieskromnie stwierdzam ze jest zajebsicie grywalna. wspieram.to/czarowieze
Wojzax (19:27, 20.05.18):
No mi najwięcej oryginalnych pomysłów wpada gdzieś w plenerze. Nie że związanych z tym plenerem po prostu tak wyjście mi czasem działa na mózg.
Wojo (19:15, 20.05.18):
za pieniądze z genialnego pomysłu możesz spłacić kredyt za który się wyprowadziłeś
Wojo (19:14, 20.05.18):
wniosek jest taki, że trzeba wyprowadzić się do ciepłych krajów
Sutikku (14:52, 20.05.18):
zawsze jak jest ciepło to tyle pomysłów do tworzenia, a jak jest zima siedzi się w domu, tyle czasu i nic
I am vader (10:33, 19.05.18):
Bry :v
CTRL (10:31, 19.05.18):
Hejka
Chell (19:50, 16.05.18):
knives to noże*
Chell (19:50, 16.05.18):
knives to noe, knifes to nożuje
MaxGaming (16:26, 16.05.18):
Jezeli chodzi o nazwę produktu to powinienem użyć Knifes czy Knives? Np. powiedzmy że marka nazywała by się Blue Knifes czy Blue knives?
PsichiX (2:13, 16.05.18):
do oxygena dodalem juz tez. bede oddelegowywal do wasma ciezkie fragmenty kodu, zeby odciazyc silnik, bo ciezki jest. tak jakby glsl ale dla procka robie, to pomoze mi powoli ECSa przeniesc
PsichiX (21:32, 15.05.18):
przegladarka laduje bytecode z pliku i w JSie mozesz uzywac wyeksportowanych z wasmowego modulu funkcji. jest to bezpieczne, poniewaz tak jak JS, uruchamiane jest to w sandboxowanym srodowisku. nie jest to assembler per se, zas podczas ladowania, przegladarka waliduje bytecode i jesli jest bezpieczny, to kompiluje go do kodu maszynowego i wyeksportowane funkcje wykonuja odpowiadajacy im kod maszynowy z pamieci. wasmowy modul ma dostep wylacznie do tych funkcji, ktore mu przekazemy z JSa
MaxGaming (17:22, 15.05.18):
Inaczej byłoby to bardzo niebezpieczne
MaxGaming (17:22, 15.05.18):
I jak to działa? Przecież przeglądarka chyba musi to i tak interpretować
PsichiX (15:45, 15.05.18):
wasm to przegladarkowy assembler
MaxGaming (13:47, 15.05.18):
A co to jest w ogóle?
PsichiX (23:42, 13.05.18):
bawie sie wasmem github.com/Psic...test/test2.wast
Wojo (21:16, 13.05.18):
Ja też nie mam nic do picia alkoholu i skuterów, tylko do niektórych ludzi którzy to robią
I am Lord (17:27, 13.05.18):
Ale nic nie mam do motorów jakby co, tylko do niektórych ludzi którzy nimi jeżdżą
I am Lord (17:26, 13.05.18):
podczas ruszania
Ankieta
» Jakie kursy najchętniej widziałbyś na stronie ?
GM Studio
GM Studio 2
Godot
Construct

GMCLAN to serwis o programie Game Maker i nie tylko.
Copyright © 2002-2018. GMCLAN.ORG
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów bez zgody redakcji zabronione!
© 2002-2017 Ranmus (ranmus.pl), © 2017-2018 {=|=} fable_inside();

[ Czas generowania strony: 0.01908 sekund ] [ Liczba zapytań MySQL: 13 ]