Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Facebook - posty na wallu / Android

Piątek, 14 Grudnia 2012, 21:45
Czas czytania 6 minut, 50 sekund
Zgodne z GM: gms1
Ten kurs dotyczy tylko Androida.
Nie było to łatwe, siedziałem ponad godzinę - mam nadzieję, że dzięki temu kursowi zrobicie to w 10 minut :)

Po pierwsze, wysyłanie wiadomości na FB działa tylko w gotowych apkach, nie w runnerze - zatem aby je przetestować, trzeba niestety stworzyć APK - zatem na wersji Studio z samym testem na Androidzie nic nie zrobicie.

Krok 1 - konfiguracja GM:Studio

Pierwsze co robimy, to odpalamy okno File > Preferences i przechodzimy do taba "Android".

Wypełniamy "Certificate Private Keystore". W pole Name i Alias wpisujemy sobie jakieś dowolne nazwy, może to być np. "nick" i "nick2". Name to przy okazji nazwa pliku który z keystorem który się wygeneruje. W pola password wpisujemy jakieś hasło - w oba takie samo!. Resztę można wypełnić według uznania.
Następnie klikamy GENERATE. OK, plik utworzony.

Krok 2 - konfiguracja Facebooka

Wchodzimy na stronę developers.facebook.com i klikamy "+ Utwórz nową aplikację". W okienko które się pojawi wpisujemy nazwę aplikacji (może być nazwa gry), a w drugie wpisujemy unikalną nazwę (będzie to też końcówka url na facebooku do naszej aplikacji). Ja moją nazwałem gmclan-andek :)
Potwierdzamy chęć utworzenia przepisując kod z obrazka.
Teraz pokaże nam się strona Aplikacje > Nazwa > Basic. Zostawcie na razie tę stronę otwartą, przejdziemy do tworzenia haszu dla Androida. Wykumać to z kursu YYG nie było łatwo, ale od czego macie mnie?

Krok 3 - tworzymy hash dla facebooka

Po pierwsze, wchodzimy na stronę: code.google.com/.../list i pobieramy program w wersji dla naszego procesora (patrzcie tylko na te z zielonym FEATURED przy nazwie).
Rozpakowujemy go gdzieś na dysku - może być np. C:/SSL/ - potem i tak go skasujemy. Upewnijcie się tylko, że po rozpakowaniu istnieje ścieżka np. C:/SSL/bin - jeśli nie, to źle rozpakowaliście :)

Teraz tworzymy plik facebook.bat na dysku C. W treści wpisujemy:

kod@echo Exporting keystore cert
"C:\Program Files\Java\WERSJA_JRE\bin\keytool.exe" -exportcert -alias TWOJ_ALIAS -keystore "PRIVATE_KSTORE" -storepass TWOJE_HASLO > debug.keystore.bin

@echo Converting to sha1
C:\SSL\bin\openssl sha1 -binary debug.keystore.bin > debug.keystore.sha1

@echo Converting to base64
C:\SSL\bin\openssl base64 -in debug.keystore.sha1 -out debug.keystore.base64

@echo Done, Android hash key for Facebook app is:
C:\SSL\bin\openssl base64 -in debug.keystore.sha1
@pause

Pod WERSJA_JRE wpisujemy np. jre5, jre6, lub jre7 - zależnie które mamy na dysku (musicie sami sprawdzić ścieżkę C:\Program Files\Java\).
Pod TWOJ_ALIAS wpisujemy to co mamy w GM:Studio w Prefenrences w zakładce "Android" w polu "Alias" (wpisaliśmy to w kroku 1).
Pod TWOJE_HASLO wpisujemy to samo hasło (jakbyście go już nie pamiętali, checkbox "reveal password" pomoże).
Pod PRIVATE_KSTORE wklejamy zawartość pola "Private KeyStore File" - nazwa tego pliku przed kropką powinna zawierać to samo słowo, które jest w polu Name.

Sprawdzamy raz jeszcze, czy ścieżki do tego całego SSL się zgadzają.

Zapisujemy, klikamy dwukrotnie. Ta Dam! Wygenerował się hash. Nie zamykamy tego okna! Teraz otwieramy plik "debug.keystore.base64" który się wygenerował i sprawdzamy, czy to te same hashe, tak dla pewności - jeśli nie, to być może w innym utworzonym plikun jest ten sam co w oknie konsoli - w każdym bądź razie to ten klucz należy skopiować/przepisać do Facebooka.

Krok 4. Wklejamy hash do Facebooka
Wracamy do przeglądarki i strony Aplikacje > Nazwa > Basic. Klikamy na Native Android App. W Key Hashes wklejamy nasz wygenerowany HASH. "Logowanie do facebooka" zaznaczamy na WŁĄCZONE, reszta pól jest albo pusta, albo "Wyłączone". Klikamy Zapisz.

Na górze widnieje teraz numer AppID: Kopiujemy Go.

Krok 5. Kończymy zabawę :)
Wracamy do GM:Studio. Wchodzimy w GlobalGameSettings i w zakładce Facebook zaznaczamy "use" i wklejamy kod.
Uff. Gra jest gotowa do obsługi Facebooka.

Tworzymy obiekt i w Create wpisujemy:

kodfacebook_init();

var permissions = ds_list_create();
ds_list_add(permissions, "publish_stream");
facebook_login(permissions);
ds_list_destroy(permissions);

virtual_key_add(0,0,display_get_gui_width(), display_get_gui_height(), vk_enter);

sent = false;

Powyższy kod inicjuje Facebooka, ustawia prośbę o dodawanie postów na tablicy (którą user musi zaakceptować). Dodatkowo zrobiłem usuwanie ds_listy, zeby nie zawalała pamięci ;) Potem definiujemy wirtualny klawisz enter na cały ekran [zgodnie z GM:Studio >1.1.700 gdzie virtual keye są nakładane na GUI].

Teraz tworzymy event key press Enter.

Możemy wybrać jedną z dwóch opcji:

A. Wiadomość puszczona cichaczem

kodif sent = false {
sent = true;
facebook_post_message("Tytuł","Opis","Wiadomość",
"http:// forum.gmclan.org/style_images/8_logo_forum.png","http:// gmclan.org","","");
}

Zmienną sent dodałem dlatego, że wysyłanie FB resetuje stan wciśnięcia klawisza i za pierwszym razem mi trochę zaspamowało tablicę (100 wpisów...). Zatem upewniamy się, że wpis doda się raz.
Druga funkcja to wysyłanie wpisu do FB. Jest Tytuł, Opis, Wiadomość, Grafika oraz Adres pod który link odsyła. Pozostałe dwa parametry nie są nam potrzebne i są do innych zastosowań (polecam dokumentację...).

B. Wiadomość wpisana przez użytkownika.

Ta wersja nie wymaga ustawień permissions (zatem 4 linijki za facebook_init() w create można wywalić) - użytkownik fizycznie wysyła wiadomość (jakby się dzielił czymś na FB), więc FB nie wymaga żadnych uprawnień:

kodif sent = false {
sent = true;
var interactiveMap;
interactiveMap = ds_map_create();
ds_map_add(interactiveMap, "picture", "http:// forum.gmclan.org/style_images/8_logo_forum.png");
ds_map_add(interactiveMap, "link", "http:// gmclan.org");
ds_map_add(interactiveMap, "name", "Tytuł");
ds_map_add(interactiveMap, "caption", "Opis");
ds_map_add(interactiveMap, "description", "Długi opis");
facebook_dialog("feed", interactiveMap, -1);
ds_map_destroy(interactiveMap);
}


Kolejny krok - dodanie kodu w Draw.
W draw dodajemy:

kod if sent= false {
draw_text(10,10,"Dotknij palcem, żeby wysłać wiadomość");
} else {
draw_text(10,10,"A teraz sprawdź swojego facebooka :)");
}

Warto jeszcze dodać jedna rzecz - przypisać game_end(); pod klawisz backspace ;)

W sumie wszystko gotowe. Jedna sprawa - w GM jest jakiś bug, więc zanim zapiszemy plik .APK, należy testowo uruchomić grę (F5) i ją zamknąć, albo zrestartować GM:Studio, jeśli generowaliśmy nowy KEYSTORE (krok 1). Trzeba to zrobić tylko za tym pierwszym razem, a samego keystore nie trzeba generować na nowo dla innej gry - może być taki sam dla każdej ;)

Teraz klikamy "Create Executable". Tam, dam dam! Jeśli plik się stworzy (na co liczę), to odpalamy go i przeniesie nas do facebooka, który zapyta o zgodę na dodawanie postów przez aplikację (jeśli zamiast "Zgadzam się" jest guzi "OK" i nie ma "Anuluj" z lewej strony, to pewnie mamy zły hash - zresztą będzie czerwona ramka, ze źle skonfigurowano aplikację). Zgadzamy się po czym klikamy palcem w ekran. Zgodnie z instrukcją, sprawdzamy naszego Facebooka, a tam...

Grafika: http://www.gmclan.org/upload/gmclanfacebookandroid.png

Gdyby jednak w trakcie tworzenia APK wyskoczył wam błąd (może dotyczyć tego, ze nie znaleziono waszego KEYSTORE w katalogu gm_ttt_XXX), to restartujemy GM, odpalamy naszą grę jako test (F5) i próbujemy na nowo.

Jeśli macie problemy - piszcie w komentarzach, może coś przeoczyłem.

Wkrótce wersja dla iOS - tam jest prościej ;)



P.S. Włączenie trybu piaskownicy (guzik nad ustawieniami androida na stronie Facebooka) ukryje te posty przed znajomymi ;)
Komentarze (łącznie 7):
Uzjel (Pią., 14 Gru. 12, 22:03)
#1

Kurna, trochę trudne. Może w następnym projekcie x)

gnysek (śro., 19 Gru. 12, 13:19)
#2

Poprawiłem kilka błędów oraz dopisałem o drugiej możliwości, gdzie użytkownik dostaje popupa i może sobie wybrać jaki chce opis do linku :)

k
kriso99 (Czw., 17 Kwi. 14, 18:44)
#3

Przydało się, dzięki ;-)

gnysek (Czw., 17 Kwi. 14, 18:48)
#4

Szkoda, że FB tak często wszystko zmienia, bo już sporo jest nieaktualne :(

art22pl (śro., 01 Paź. 14, 21:11)
#5

Chyba teraz trzeba wysłać aplikację w celu ustawienia uprawnień , próbowałem to ustawić z poziomu gm ale postów na stronę gł. już nie wstawi tym sposobem . Chyba że po akceptacji . Co najdziwniejsze sposób z php nadal działa więc po co te zmiany na tym fb ...

gnysek (Czw., 02 Paź. 14, 10:23)
#6

Z runnera to nigdy nie działało. Musi być APK/IAP zbudowane.

art22pl (Czw., 02 Paź. 14, 19:51)
#7

Dokładnie , tak już jest zbudowany GMS . Dlatego zawsze robię pełną apke na Androida .

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.2.0.132 • 2024.2.0.163
wydana 15 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 154 dni temu
Beta
2024.400.0.516 • 2024.400.0.537
wydana  5 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
5 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 4
 Wojo,  Kuzyn,  gnysek,  Adriann
(~ostatnie 15 minut)
Discord
16 użytkowników online na discordzie:
DungeonFairy🧚, Carl-bot, p..., Add92, SuperEnduro, Filyps, fervi, YoungKrystian, Kalor, antek, Uzjel, Dyno, Ulti, bagno, g..., Shockah
Shoutbox
I am Lord (19:15, 17.03.24)
6h mam na to hmmm
I am Lord (19:06, 17.03.24)
Ale temat fajny
gnysek (01:33, 13.03.24)
Powinno działać, jest w kodzie sortowanie wg. najbliższego startu :)
Uzjel (21:59, 11.03.24)
Nie, ale za pierwszym razem zrobiłem fuckup, że było "Tura testowa" X_X
I am Lord (16:58, 11.03.24)
A co Uzjel już masz nawymyślane 100 tematów? 😅
Uzjel (20:08, 10.03.24)
@gnysek a jak bym dodał kilka lig na raz to walnie?
Uzjel (20:08, 10.03.24)
Liga będzie zawsze od piątku 16:00 do poniedziałku 23:59, zawsze w środku miesiąca.
gnysek (08:48, 10.03.24)
Tak, to też jest do poprawy X_X
Adriann (18:22, 09.03.24)
Tylko myślę czy nie leiej gdyby mówiło że zostało tyle i tyle dni i ileś godzin a nie tylko w godzinach ;d Albo konkretna data obok, byłoby czytelniej
I am Lord (15:08, 08.03.24)
o super z tą ligą :)
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?