Fastbar
Powrót do strony głównej
Trzymaj pliki na gmclan.org!
Game Maker w pytaniach i odpowiedziach!
Polska dokumentacja
Tabela wyników ligi 24
Pobierz GM
Kategorie bazy artykułów
Artykuły -> Game Maker -> Kursy GML
Treść artykułu
Triggery (wyzwalacze) w GM8
autor: gnysek (3.07.09)
Wymaga wersji GM8 PRO do działania.


Triggery są niczym innym, jak kolejnym zdarzeniem obok Create, Alarm czy Step, które może nastąpić w naszym obiekcie. Tak naprawdę, jest to zwykły warunek który można by dać w step, ale jeżeli kilka różnych obiektów ma te same warunki, to można by z nich zrobić osobne zdarzenie.

Za przykład niech posłuży energia przeciwników. Załóżmy, że mamy trzy jednostki: objRycerz, objLucznik, objCzarownik. Każdy z tych obiektów posiada zmienną energia = 100;. Gdy energia spada poniżej zera, to obiekt powinien zostać zniszczony.

Dodajemy zatem nowy Trigger (Add Event > Trigger > Add/Modify Triggers). W pole Name wpisujemy Koniec energii. Teraz wypełniamy pole Condition. Tutaj wpiszemy warunek, który musi zaistnieć, aby nasz trigger zadziałał. Konieczne jest, aby wystąpiło słowo return zwracające wartość true lub false. Nasz kod będzie wyglądał tak:
gml:
if energia<1 then return true else return false;

Teraz gdy energia będzie wynosiła 0 i mniej, nastąpi wywołanie naszego triggera.
Można też zapisać krócej:
gml:
return energia<1;

Pozostałe dwa pola edycji omówię dalej, teraz je pomijamy i zatwierdzamy zmiany.

Ostatnia rzecz, to dodanie go do listy zdarzeń. Wybieramy Add Event > Trigger > Koniec Energii, i przeciągamy klocek Destroy Instance, lub wpisujemy ręcznie kod.

Teraz możemy nasz wyzwalacz dodawać do wszystkich obiektów, w których będzie zmienna energia aby sprawdzać, czy można już zniszczyć obiekt czy nie.


Pozostałe opcje

W formularzu edycji Triggera są jeszcze dwie opcje.
Moment of checking oznacza, kiedy warunek triggera ma być spełniony. Działa to tak samo jak Begin Step, Normal Step i End of Step z listy zdarzeń.

Constant name - nazwa stałej (nie moze być zdefiniowana w oknie Constans), którą w kodzie można użyć do sprawdzenia, czy trigger zaistniał. Dla przykładu ustawiając za constans nie_ma_energii, w zdarzeniu step możemy sprawdzić wystąpienie triggera tak:
gml:
if nie_ma_energii then instance_destroy();

Efekt będzie taki sam, jak dodanie zdarzenia Trigger Koniec energii omówionego powyżej.
głosów: 9 | ocena: 8.00 oceń zasób | dodał: gnysek
Komentarze
stron: 21

2


av

Platyna (19:23, 5.07.2009)

Coś całkowicie zbędnego moim zdaniem. Chociaż może początkującym to coś ułatwi pracę.
A artykuł jak artykuł. Jest ok. W sumie nie ma co tu opisywać za bardzo. Nie miałeś gnysiu zbyt dużego pola do popisu. Bo to zbędny bajer.

av

gnysek (22:05, 5.07.2009)

Nom i myślę, że temat w sumie wyczerpałem.

stron: 21

2



Dodaj komentarz:
Treść:
Menu
Panel użytkownika
Jesteś niezalogowany!

Nie masz konta? Zarejestruj się
Użytkownicy on-line
77 użytkownik(ów) aktywny(ch) przez ostatnie 15 minut:
gości: 76, userów: 1, ukrytych: 0
NikonV392

0 użytkownik(ów) na gmczacie i 0 bot(ów)
Shoutbox
tramur (0:13, 19.01.17):
Przypomniało mi się coś podobnego x3.cdn03.imgwyk...oXFzut0SEMy.jpg Sorki za offtop, przekleństwa i triple-post.
tramur (0:11, 19.01.17):
Fajnie by było nadgonić te 10 lat w CMS-ie gmclanowym i przejść na Unicode, bo emoji nie działają.
tramur (0:09, 19.01.17):
Pomyśleć, że 10 lat temu za takie pyskówki można było zarobić wakat z forum na miesiąc. Dobrze, że te czasy minęły.
ΨΧΞ (0:06, 19.01.17):
znalazłem Wam coś na przypominanie mi o chłodzie następnym razem x3.wykop.pl/cdn...LbsI6nAUqG8.jpg
ΨΧΞ (23:49, 18.01.17):
wcale nie jadę, jestem pełen uznania troski o syna
MaxGaming (23:23, 18.01.17):
Ten po matkach jedzie a ma 27 lat XDDDD
ΨΧΞ (23:15, 18.01.17):
Sutyku i maxgaming: ale sensownego dissowania to wy się uczcie od woja, okej? bo to było słabe wojo: pysiu głuptaśny, a jeśli bym powiedział, że twoja stara szeptała mi tego newsa, próbując zarobić na wsparcie dla ciebie, to co byś zrobił?
MaxGaming (23:07, 18.01.17):
YXE może to była aluzja żebyś mnie gadał ze sobą, a więcej z nią?
Wojo (23:00, 18.01.17):
Wnioskuję że słyszałeś o tym od swojej dziewczyny
ΨΧΞ (20:34, 18.01.17):
słyszałem, że macie ostatnio biedne wsparcie od rządu :/
Sutikku (20:16, 18.01.17):
w końcu trzeba mieć szacunek do samego siebie xd
ΨΧΞ (20:12, 18.01.17):
Ja to wiem, ale dziewczyna kazała mi odzywać się grzeczniej do niepełnosprawnych.
MaxGaming (18:40, 18.01.17):
pysiaczku głuptaśny - boże jak to beznadziejnie brzmi xd
I am vader (16:03, 18.01.17):
Gnysek A coś co nie wymaga logowania?
Wojo (15:55, 18.01.17):
Ja tam was wszystkich lubię mimo, iz nie jestem zdolny do odczuwania jakichkolwiek emocji. Ludzie to istoty kierujące się uczuciami i pieniedzmi. Więc kończę już te psychologiczne badanie. Osiągnąłem to co chciałem, dziękuję
ΨΧΞ (14:09, 18.01.17):
tak, dokładnie to! Dziękuję pysiaczku głuptaśny :*
ANtY (14:05, 18.01.17):
@Nikas o tym mowisz? i.imgur.com/l2eaeUX.png
gnysek (13:43, 18.01.17):
Znalazłem w GM buga, ktory ma 14 lat i jest obecny do dzisiaj: forum.yoyogames...th_ext-jpg.6168
Nikas (12:34, 18.01.17):
Uwaga, to chyba czas na przypomnienie screena z opisem, że YXE to chłodna jednostka bez uczuć.
ΨΧΞ (12:20, 18.01.17):
nie jedną noc przepłakałem przez to. #takbylo, nie kłamię! :>
I am vader (11:02, 18.01.17):
Też bym coś dopisał, ale jestem przeciw nękaniu bezbronnych.
MaxGaming (10:23, 18.01.17):
Na pewno YXE płacze po nocach z tego powodu xD
Wojo (5:52, 18.01.17):
Skoro odpisujesz to jednak cię rusza, a ta bezsilność
ΨΧΞ (21:39, 17.01.17):
patrz, jak się przejąłem xD
Wojo (18:04, 17.01.17):
a raczej BYŁEGO admina hehe
Wojo (18:03, 17.01.17):
Nie ma to jak dostać nagrodę za obrazę admina xD
I am vader (17:44, 17.01.17):
:v
I am vader (17:44, 17.01.17):
Czemu nie mogło być tak pięknej świecącej błyszczącej rangi rok temu jak usera roku dostałem
gnysek (10:05, 17.01.17):
Ale zajebiście mi wyszedł skrypt parsujący tekst gmclan.org/uplo...log_parsing.png
Threef (18:25, 15.01.17):
No to wygląda jakby twoje "mouse" miało duplikat nazwy.
Ignatus (17:52, 15.01.17):
Threef-juz znalazlem o co chodzi ale logiki tu nie ma.Krzaczyl kod if mouse.x!=mouse.xprevious" po usunieciu tego wszystko dziala.Problem polega ze jedyne co zmienialem to podmienialem grafiki, w ogole kodu nie ruszalem i nagle zaczelo swirowac
I am vader (16:24, 15.01.17):
W warnlogu masz ze to za ten link
Nikas (12:23, 15.01.17):
Ej no serio to za ten obrazek i link do nakidmag? Lel
gnysek (12:05, 15.01.17):
polecam screeny i trailery na almora.pl
gnysek (12:05, 15.01.17):
@Wojo: ale nikt o online nie mówi, a na androidzie masz całkiem niezłą Almorę, a następny update pobije wszystko co do tej pory było
Threef (11:02, 15.01.17):
Ignatus cache wyczyszczony? Obiekt w Room jest?
Adriann (22:58, 14.01.17):
aww to: i.imgur.com/mT8i8.gif
I am vader (22:25, 14.01.17):
O KURCZE DZISIAJ ROCZNICA MOJEJ SYGNATURY
Ignatus (22:12, 14.01.17):
Jest kod do wykonania jak w pysk strzelil-nie robi i koniec.Identyczny obiekt z identycznym kodem ale sprzed 4 dni dziala.Magia
Ignatus (22:03, 14.01.17):
Mieliscie kiedys taka zawieche GM ze przestal wykonywac kod?Wlasnie to przerabiam.Cos pieknego,4 dni w plecy
MaxGaming (20:36, 14.01.17):
To jest ten przypadek gdy użytkowników jest tak mało że moderatorzy już z nudów wykazują się nadgorliwością no i żeby ich nikt nie oskarżył że nic nie robią ale wszyscy chyba wiemy że ten ban był bez sensu xd
I am vader (17:52, 14.01.17):
Niby za 18+ Ale ja tam gora widze 16+ bo jedyne widoczne piersi sa bardziej plaskie od powierzchni lustra
Ignatus (15:11, 14.01.17):
Za co to zgraniasz Nikas?
Gibki Kaktus (14:40, 14.01.17):
A ja za 4h mam studniówkę....
Gibki Kaktus (14:37, 14.01.17):
Nie wiedziałem, że Nikas ma bana xD
Wojo (13:41, 14.01.17):
co za społeczniaki, nie dość,że forum martwe do ubijacie aktywnych userów
Nikas (13:03, 14.01.17):
No elo wracam po krótkim banie, wskoczyły mi dwa kolejne warny. Czuję dobrze niekwestionowany zwycięzca jesli chodzi o warnlog. xD
Wojo (23:39, 13.01.17):
No i szczerze niewiele osób będzie w nią grało jeśli ktokolwiek, na urządzeniach mobilnych osiągnęłaby sukces jakby była zajebiście pod nie przystosowaną mechaniką. Ale i tak szacun za pisanie czegokolwiek
I am vader (23:38, 13.01.17):
Strasznie mało głosów w CA jak na ilość osób podrzucającą nominacje
Ankieta
» Czy jesteś szczery odpowiadając w ankietach w Internecie?
Tak
Nie

GMCLAN to serwis o programie Game Maker i nie tylko.
Copyright © 2002-2017. GMCLAN.ORG
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów bez zgody redakcji zabronione!

[ Czas generowania strony: 0.00553 sekund ] [ Liczba zapytań MySQL: 16 ]

thecrims Otserv List Otserv LyricsTown Harry Potter Serwery Gier
dev nodev