Fastbar
Powrót do strony głównej
Trzymaj pliki na gmclan.org!
Game Maker w pytaniach i odpowiedziach!
Polska dokumentacja
Tabela wyników ligi 24
Pobierz GM
Kategorie bazy artykułów
Artykuły -> Game Maker -> Kursy dla początkujących
Treść artykułu
Kurs GM 5.0
autor: Grzegorz Borkowski (Borek) (13.06.04)
1. ZAPOZNANIE

     Przede wszystkim, musimy wiedzieć jaką grę chcemy zrobić, w tym kursie zakładamy, że będzie to prosta gra, celem której będzie zapoznanie czytelnika z programem. Po uruchomieniu programu Game Maker 5.0, widzimy po lewej stronie " drzewko ", w którym znajdują się :

Sprites - są grafiką dla naszych obiektów ( sprite'y możemy tworzyć o różnych wymiarach ).
Sounds - tutaj umieszczamy dźwięki, które chcemy wykorzystać w naszej grze.
Backgrounds - podobnie jak sprite'y, z tym, że nie wykorzystujemy ich do obiektów, a do naszych plansz, są to tła ( podkłady, np. gwiazdy, w przypadku strzelaniny kosmicznej ).
Paths - bardzo ciekawa możliwość programu GM 5.0, umożliwia narysowanie dowolnego kształtu ścieżki, którą później podporządkowujemy do danego obiektu, ten zaś będzie mógł poruszać się zgodnie z jej kształtem.
Scripts - piszemy własne skrypty, można powiedzieć funkcje, albo kawałki kodu, do których później możemy się odwołać.
Data Files - tutaj możemy umieszczać pliki, które później możemy wykorzystać w grze, np. czcionki niestandardowe.
Time Lines - wspaniała możliwość programu, idealna do gier, w których musimy grać na czas. Ustawiamy danym momencie przebiegu gry akcję, która zostanie wykonana.
Objects - tutaj tworzymy wszystkie obiekty do gry.
Rooms - są to pokoje naszej gry, inaczej plansze.

2. ROZPOCZĘCIE PRACY

     Na początku musimy stworzyć sprite'a, który np. będzie reprezentował naszego bohatera. Klikamy w drzewku prawym myszy na SPRITES, i dajemy ADD SPRITE, zatem otworzy się nam okienko. Klikamy na EDIT SPRITE, co umożliwi nam jego edycję, w okienku pokaże się zielony kwadracik, standardowe sprite'y mają rozmiar 32x32 piksele, aby rozpocząć edycję sprite'a klikamy dwa razy na zielony kwadracik, po czym pokaże się nam okienko edycji. Narysujmy ( przykładowo ) koło o kolorze białym, i kliknijmy przycisk oznaczony zielonym "ptaszkiem", aby zaakceptować zmiany, po powróceniu do wcześniejszego okienka ( SpriteEditor ), ponownie klikamy na znak akceptacji. W ten o to sposób mamy gotowego sprite'a reprezentującego naszego bohatera.

     Następnym naszym krokiem, jest stworzenie objektu, tak więc klikamy w drzewku prawym myszy na OBJECTS i dajemy ADD OBJECT, pokaże się okienko, w jego górnej części w okienku oznaczonym nazwą "Name" wpiszmy nazwę obiektu, np." Bohater " ( PAMIĘTAJ !!, obiekty muszą się różnić nazwą, od sprite'ów ). Następnie musimy przydzielić sprite'a, dla naszego obiektu, w naszym przypadku będzie to narysowane koło, czyli klikamy lewym myszy na okienko oznaczone nazwą "Sprite" i z listy wybierzmy nasze koło. W ten sposób nasz obiekt będzie widoczny ( graficznie ) jako koło, czyli nasz narysowany sprite.

     Teraz należy zadeklarować czynności które mają się wykonać podczas gdy będzie miało miejsce jakieś zdarzenie. W naszym przypadku chcemy zrobić ruch bohatera, sterowany strzałkami naszej klawiatury, tak więc klikamy na przycisk ADD EVENT ( dodaj zdarzenie ), pokaże się nam okno, reprezentujące wybór wielu zdarzeń, klikamy na zdarzenie KEYBOARD, i w liście wybieramy UP. Tak więc zdarzenie zostało ustawione, teraz trzeba do niego przydzielić funkcje, które mają się wykonać, czyli ruch do góry, wobec tego po prawej stronie, gdzie znajduje się zbiór ikon, klikamy i przeciągamy do okienka ACTIONS ikonę oznaczoną czerwonymi strzałkami o nazwie " START MOVING IN DIRECTION ", następnie pokaże nam się okienko w którym musimy wybrać kierunek, oraz prędkość, w naszym przypadku musimy wybrać kierunek "góra", aby to zrobić kliknijmy na niebieską strzałkę, która jest ustawiona do góry i niżej w okienku oznaczonym nazwą "SPEED" musimy podać wartość szybkości z jaką ma się poruszać nasz obiekt, tak więc wpiszmy, przykładowo "5" i kliknijmy na przycisk OK, aby zaakceptować. W ten o to sposób mamy stworzony obiekt ze zdarzeniem, gdzie obiekt ma poruszać się do góry z prędkością równą 5.

     Zróbmy teraz kolejne trzy zdarzenia, z tym że w kierunkach "lewo", "prawo" i "dół", sprawa jest o tyle prosta, że zdarzenia robimy tak jak poprzednie, z tym że w KEYBOARD dajemy inny klawisz, np. LEFT, a w funkcji klikamy na strzałkę oznaczającą kierunek "lewo". Po tym wszystkim jak już mamy gotowe wszystkie zdarzenia, akceptujemy zmiany w naszym obiekcie, klikając w oknie na przycisk OK.

     Teraz musimy stworzyć pokój ( plansze ) do gry i umieścić tam nasz obiekt. Kliknijmy prawym myszy w drzewku na ROOMS i wybierzmy ADD ROOM, pokaże nam się okno z siatką o wielkości 16x16 piksele, aby się jej pozbyć wciśnijmy klawisz SHIFT + G, teraz musimy wstawić obiekt, tak więc kliknijmy na okienko oznaczone nazwą " OBJECT TO ADD WITH LEFT MOSUSE " i wybierzmy obiekt " Bohater ", czyli nasze kółko, następnie w prawej części okna, gdzie znajduje/znajdowała się siatka dodajmy obiekt do planszy, klikając lewym w dowolnym miejscu.

     Zostaje nam tylko zaakceptować zmiany klikając na przycisk OK, i przetestowanie naszej gry, aby to uczynić kliknijmy w głównym oknie programu na zieloną strzałkę ( tuż obok czerwonej ), znajdującą się u góry ekranu.
głosów: 72 | ocena: 8.11 oceń zasób | dodał: Ranmus
Komentarze
stron: 7«23456

7


av

Patrysław (14:36, 23.08.2006)

Łał, gadasz...

brek (8:08, 25.09.2006)

ej jak zrobić płynne poruszanie sie bohatera?plz pomocy i daj tez kurs języka GML żeby napisać gre. Dawaj więcej!

av

Marmot (16:32, 25.09.2006)

Wejdź na forum, na forum znajdziesz odpowiedzi na większość swoich pytań i linki do kursów GMLa .

qwert31 (18:35, 20.10.2006)

Mam pytanie gdzie po prawej stronie są te ikonki bo u mnie niema

av

Nikas (11:14, 7.11.2006)

fajniusie!!!!!1ale dajcie cos wiecej np. jak zrobic zeby postac sie ruszala jak wklejac te jakies kody jak walczyc ja zbierac zeczy i w ogole a nie tylko chodzenie!!! PS.ale to tez mi sie bardzo przydalo!!

av

Jedi_Master2 (22:54, 1.02.2007)

Teraz bardiej warto kożystać z gm6 XD

av

adam014 (7:53, 2.02.2007)

Jedi_Master2 w GM6x też to bedzie działać xD

av

Jedi_Master2 (13:18, 2.02.2007)

wiem, ale teraz bardziej z gm6 się chyba bardziej opłaca XD korzystać, nie?

av

Tymon (13:22, 2.02.2007)

Nie opłaca.

antonio89 (22:56, 18.04.2007)

Wszystko dla takich ludzi jak ty. Wielkie dzięki

av

KoRn (10:47, 26.06.2007)

yyy... ja to juz chyba znam

av

karus99 (10:17, 28.06.2007)

kasa fajnie się odswieża temat?

av

Maxpayn (11:19, 28.06.2007)

lol? to jest temat? a takie artykuły można odświeżać.

stron: 7«23456

7



Dodaj komentarz:
Treść:
Menu
Panel użytkownika
Jesteś niezalogowany!

Nie masz konta? Zarejestruj się
Użytkownicy on-line
103 użytkownik(ów) aktywny(ch) przez ostatnie 15 minut:
gości: 100, userów: 3, ukrytych: 0
♔ Ranmus ♔ , Uzjel, Korodzik

0 użytkownik(ów) na gmczacie i 0 bot(ów)
Shoutbox
exp (11:37, 21.01.17):
o jakiej lasce ja ci pisałem kiedyś?
Nikas (0:15, 21.01.17):
spk a u ciebie exp? stuknąłeś w końcu tą laskę co mi o niej pisałeś kiedyś? xD
Chell (0:02, 21.01.17):
przywolalem po nieobecnosci od wrzesnia, nie ma za co
exp (23:47, 20.01.17):
jak tam żyjecie
Nikas (23:39, 20.01.17):
XDDDD
MaxGaming (22:52, 20.01.17):
YXE bo jak mówiłeś trzeba być miłym dla niepełnosprawnych
Nikas (22:41, 20.01.17):
Jezu w ogóle olać kwestię bana czy ostrzeżenia. xD Przeciez jak ja teraz dostaję warna to nie wiem co o tym mysleć. xD
ΨΧΞ (22:34, 20.01.17):
to dlaczego nie mam?
MaxGaming (22:15, 20.01.17):
No ale jak już YXE sam wszedł w ten temat to gdyby Nikas obraził jego matkę(w dodatku sugerując że jest lekkich obyczajów) miałby bana na pewno...
Wojo (22:13, 20.01.17):
powinieneś dostać na odmułę ale układy, układziki
MaxGaming (22:11, 20.01.17):
Masz na myśli że ja teraz zasugerowałem że złamałeś regulamin? Nie, nie zasugerowałem
ΨΧΞ (22:09, 20.01.17):
iksde xD zastanawiam sie, skoro rzekomo złamałem regulamin, dlaczego nie mam jeszcze bana?
MaxGaming (21:08, 20.01.17):
Pod tytułem "Czy jeżeli 27 latek obraża matki innych userów ci zareagują inaczej niż na gimba?" XDD
ΨΧΞ (17:50, 20.01.17):
durnyś xD
Ranmus (17:43, 20.01.17):
O wy durni, ale się daliście wciągnąć. Przecież to kolejny test socjologiczny. Nie widzicie tego?
ANtY (7:27, 20.01.17):
>długa dyskusja przed snem, że po prześwietleniu historii postów patryka jego DZIEWCZYNA (ONA MA DZIEWCZYNE, NIE ZAPOMNIJCIE!!! była zawiedziona poziomem jego wypowiedzi, po czym nastąpiły długie przeprosiny i obietnica poprawy hmm
Wojzax (2:47, 20.01.17):
YXE co to za pedalski slang i gdzie jest obiecana gra w niszczenie wieżowców?
ΨΧΞ (22:48, 19.01.17):
nudzi mi się, odpisz coś
ΨΧΞ (22:25, 19.01.17):
pamiętasz, co pisałem o mojej obietnicy grzecznego i miłego odzywania się do niepełnosprawnych? nom, to pardon, ale albo załapiesz, albo ta dyskusja nie ma sensu :*
MaxGaming (21:41, 19.01.17):
Patrząc na ilość buziaczków i czułych zwrotów to chyba Twoja dziewczyna jest bardziej męska od Ciebie?
Adriann (20:28, 19.01.17):
Nie mit, nie chodzi tam o samą ilość a nie radzenie sobie organizmu z czymśtam..;d
Ignatus (20:11, 19.01.17):
Nie wiem czy z tym testosteronem i łysieniem to nie jakiś mit.W końcu najwyższy poziom testy jest w okresie dojrzewania-kiedy każdy ma burze loków, a po 30 zaczyna gwałtownie spadać,kiedy właśnie u większości zaczyna się łysienie...
ΨΧΞ (19:56, 19.01.17):
xD oj pysiu głuptaśny, a w mikołaja też wierzysz? nie przejmuj się, każdy ma prawo nie wiedzieć - pozwól, iż przedstawię Cię łysinie androgenowej. dokształcon? nie dziękuj :*
MaxGaming (19:00, 19.01.17):
No zazwyczaj stres o tym mówię, tylko że YXE twierdzi że nie ma uczuć i się niczym nie przejmuje absolutnie xd
Adriann (18:55, 19.01.17):
Eee nie ma co się przejmować, sam mam bardzo mało włosów i wiem że niebawem będę miał kolano na głowie ale to nie oznaka stresu a zbyt dużej ilości testosteronu, możesz nie mieć włosów a dalej być takim seksualnym tyranozaurem jak ja
MaxGaming (18:48, 19.01.17):
A czy łysienie w tym wieku to nie jest głównie oznaka stresu? Czy stres nie oznacza że jednak masz emocję i dosyć bardzo się przejmujesz? xd Zrozum że udając kogoś kim nie jesteś zawsze wcześniej czy później narazisz się na śmieszność. Masz ogromną wiedzę i ogółem swoimi dobrymi stronami powinieneś się legitymować a nie udawać coś w wieku 27 lat...
Wojo (17:10, 19.01.17):
nawet moja składnia
Wojo (17:10, 19.01.17):
nie wiesz wcale, że jego nic nie rusza ?
Wojo (17:10, 19.01.17):
ah ty pysiaczku głupaśny
ΨΧΞ (16:59, 19.01.17):
nie, no jasne iż nie mam. to mój najczulszy punkt, przezeń płaczę po nocach
Ranmus (16:41, 19.01.17):
Patryk spokojnie. Nie musisz tak szczegóło tłumaczyć, że masz dystans do siebie w kwestii łysienia... masz?
ANtY (16:09, 19.01.17):
zawsze kisne xD
ANtY (16:08, 19.01.17):
>ludzie często pytają mnie [..]
ΨΧΞ (15:29, 19.01.17):
przeto to logiczne: chociażby dlatego, że noszę kapelusz i mówię dlaczego, gdy ktoś mnie pyta, nawet tu się to przewijało myślałeś, że noszę go bo chcę być fajny i mędrkuję? xD kaman, łysina jest nieestetyczna D: musiałbym się ogolić cały, a do 30-stki nie zrobie tego.
Ranmus (14:39, 19.01.17):
Patryk, przecież o tym wiem i nie neguję. Zresztą skąd miałbym wiedzieć, że łysiejesz skoro cały czas nosisz czapkę?
Wojo (14:20, 19.01.17):
brrr xD
ΨΧΞ (13:40, 19.01.17):
znikas, dzięki - ląduje w kolekcji memów :*
ΨΧΞ (13:39, 19.01.17):
Pysiaczku głuptaśny, przeto ja mówiłem, "[...] bo łysieję" - nie było tam nigdzie "nie". ale to cudowne, że się starasz pamiętać :*
Ranmus (13:31, 19.01.17):
Zmień "bo mam klasę i chłód" na "bo mam klasę i wcalę nie łysieję Xd". Będzie legitniej.
Nikas (13:23, 19.01.17):
also psichix fajne meme znalazłem podobne tylko z innym kolesiem hehe gmclan.org/uplo...wiek_top_bk.png
Nikas (13:18, 19.01.17):
>mów komuś o tym, żeby nauczył się dobrych pocisków >sam dowal jakiś gimbopocisk po matce xDDDD boże jak to możliwe mając tyle lat
Ignatus (11:11, 19.01.17):
Dzieki
Ranmus (11:10, 19.01.17):
Korodzik, co tam u rodzinki słychać?
Korodzik (10:55, 19.01.17):
Ignatus, kliknij "Opcje" i wybierz widok standardowy
Ignatus (10:47, 19.01.17):
Jak z tym żyć
Ignatus (10:46, 19.01.17):
Widzę pierwszy post i potem takie coś zapodaj.net/ec8...b4b9f2.png.html
Ignatus (10:43, 19.01.17):
Dlaczego każdy temat na forum mam teraz w postaci jakiejś dziwnej listy?
Ranmus (10:21, 19.01.17):
Tramur, dobry pomysł z tym emoji.
Ranmus (10:20, 19.01.17):
Oj tam żadna drama. Po prostu Patryk musi się kiedyś nauczyć, żeby realizować się w tym, w czym jest dobry, a nie łapać się za wszystko, bo nigdy alfą i omegą nie będzie.
Ankieta
» Czy jesteś szczery odpowiadając w ankietach w Internecie?
Tak
Nie

GMCLAN to serwis o programie Game Maker i nie tylko.
Copyright © 2002-2017. GMCLAN.ORG
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów bez zgody redakcji zabronione!

[ Czas generowania strony: 0.0186 sekund ] [ Liczba zapytań MySQL: 16 ]

thecrims Otserv List Otserv LyricsTown Harry Potter Serwery Gier
dev nodev